RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Interview met Jarno Trulli
denk je van het nieuwe seizoen, en de nieuwe auto?

Jarno Trulli: “Uit ervaring weet ik dat je het nieuwe jaar altijd positief tegemoet moet gaan, omdat alles kan voorvallen. We weten dat 2006 niet zo goed was dan we verwacht hadden, maar ik denk wel dat wij het potentieel hebben om een goede auto te bouwen. We verwachten tenminste terug op onze prestatie van 2005 te zitten. We zullen heel hard moeten werken, wat we op dit moment ook aan het doen zijn. Ook de ingenieurs hebben een zware taak. Zij dragen de verantwoordelijkheid van de auto. Ik heb gehoord dat we een stap voorwaarts gezet hebben na een positieve test in de windtunnel. Maar het is te vroeg om nu al voorspellingen te maken.”

Hoe belangrijk zal het zijn om een betrouwbare auto te hebben?

JT: “Dat was duidelijk één van onze zwakste punten vorig jaar. We misten een paar goede kansen omdat de auto niet betrouwbaar genoeg was, en dat is echt zonde. Het was een teleurstellend seizoen voor iedereen binnen het team, omdat we een betere auto hadden verwacht. Hoe dan ook, we hebben voldoende ervaring opgedaan, die we in de toekomst zeker kunnen gebruiken.”

In de laatste twee races kwalificeerde jij je best goed. Hoeveel vooruitgang boekte Toyota op het einde van het seizoen?

JT: “Het is een feit dat de wagen verbeterde naar het eind van het seizoen toe, maar het is altijd moeilijk om te achterhalen door wat de auto verbeterde. Was het de auto zelf, of lag het aan de banden? Dit jaar zullen we er een klaardere kijk op hebben.”

Je hebt afgelopen jaar je contract verlengd bij Toyota voor drie jaar. Hoe denk jij over het potentieel van het team?

JT: “Als je net bij een team begint te rijden, dat gelijk aan een goed seizoen – zoals in 2005 – bezig is, schept dat je vertrouwen voor de toekomst, zeker als je naar de bronnen van het team, de capaciteiten en het potentieel kijkt. Vorig jaar werd de ware snelheid van Toyota nooit getoond, dus ik denk dat ik zekerheid moest hebben wat mijn toekomst betreft, want ik geloof er echt in dat ik races kan winnen voor het team. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar ik geloof dat Toyota het potentieel heeft om geweldige dingen te doen, en misschien winnen ze in de toekomst het wereldkampioenschap wel."

Wil het team met een driejarig contract aantonen dat ze je steunen?

JT: “Het contract toont aan dat het team de rijder vertrouwt, en ze geloven in mijn potentieel, zeker na de sterke resultaten van 2005, toen de auto betrouwbaar was. Zoals ik al zei, betekent één seizoen niets. Je echte prestaties worden beoordeeld over een lange periode. We hebben een goede line-up, en goede ingenieurs. Nu moeten we enkel een goed team samenstellen dat in staat is om een snelle auto te bouwen."

Je hebt nu één jaar ervaring met de Bridgestone-banden, maar de nieuwe banden zijn veranderd. Wat vind je van de bandensituatie?

JT: “Ik had verwacht dat we een klein voordeel gingen hebben ten opzichte van de andere teams, maar de banden die we gebruikten tijdens de wintertesten verschilden van de banden die we vorig seizoen gebruikten. Ze kunnen helemaal niet met elkaar vergeleken worden. Maar de ervaring die wij vorig jaar hebben opgedaan, zal zeker van pas komen. We hebben een goede relatie met Bridgestone, en ze kennen ons, ze kennen onze wagen en ze kunnen ons aanwijzingen geven die het gebruik van de banden eenvoudiger zou moeten maken."

Denk je dat het gebruik van één bandenleverancier de spanning zal verhogen?

JT: “Neen, ik denk het niet. Ik denk dat de teams die een betere wagen bouwen, en de banden volledig kunnen uitbuiten, een groot voordeel zullen hebben, ook al zijn de nieuwe banden gemakkelijk te begrijpen. Ze laten je direct voelen als er een probleem is met de wagen, en in dit geval kan een klein probleem een groot probleem worden wat de prestatie betreft. Er zal nog steeds spanning te zien zijn, maar er zullen ook grote afstanden tussen twee rijders zichtbaar zijn."

Toyota viert dit jaar haar 50ste verjaardag in de motorsport. Voel jij je een deel van deze geschiedenis?

JT: “Ik denk wel dat ik tot deze geschiedenis behoor, omdat ik eigenlijk de eerste polepositie en het eerste podium scoorde voor het team. Mijn doel is dan ook om de eerste overwinning te behalen, en als mij dat gelukt is, wil ik het eerste kampioenschap winnen voor Toyota! Ik voel me echt een deel van het bedrijf en de Toyota-familie. We hebben een belangrijk doel dit jaar, en ik hoop dat we dit doel kunnen verwezenlijken met sterke prestaties.”
[12 januari 2007 - 19:25] Stefan Jacobs
VORIG: Interview met Franck Montagny      VOLGEND: Marmorini niet tevreden over motorbevriezingen
 Zoeken: In:
Williams kiest Sirotkin als tweede rijder, Kubica reserve  
Williams F1 Team heeft na weken van speculatie Sergey Sirotkin aangeduid als tweede rijder voor het seizoen 2018....
Lees meer
Sauber maakt overeenkomst met Alfa Romeo bekend  
Sauber heeft daarnet de grote lijnen van de livery voor de F1-wagen van 2018 bekend gemaakt toen het...
Lees meer
Vettel houdt Ferrari ook op laatste testdag bovenaan  
Sebastian Vettel heeft de lijn van teamgenoot Kimi Raikkonen gisteren ook vandaag doorgetrokken door de snelste tijd te...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact