RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Toyota wil zegevieren met de nieuwe TF107
Het Toyota-team heeft vandaag haar nieuwe TF107-bolide voorgesteld in de Expo XXI te Keulen.

Toyota is de enige van de 11 Formule 1-teams die het nieuwe seizoen ingaat met dezelfde motor, dezelfde bandenpartner en hetzelfde rijdersduo. Die unieke graad van continuïteit hoopt het team te kunnen uitbuiten om op de ervaring van de afgelopen paar seizoenen te kunnen verderbouwen.

Toyota heeft ambitieuze doelstellingen gezet in de Formule 1 en hoopt op het ultieme succes in het komende seizoen. "Onze fundamentele uitdaging voor dit jaar is om de eerste overwinning binnen te halen," verklaarde Tsutomu Tomita, de voorzitter en de teambaas van de Japanse renstal.

"We zeiden dat al een jaar geleden, maar we slaagden er niet om in te zegevieren in 2006. Daarom willen we die uitdaging opnieuw opnemen in 2007. Ik weet echter dat alle andere teams ook heel hard werken, vooral de top-drie. We hebben vijf jaar ervaring in de Formule 1, maar we zijn nog steeds jong in vergelijking met de topteams en daarom moeten we bescheiden blijven. Maar we willen hen graag het vuur aan de schenen leggen."

"Ik ben hier heel positief over en ik denk persoonlijk dat we moeten aanvallen vanaf de eerste race. Daarom is het belangrijk om heel productieve tests uit te voeren tijdens de winter om de wagen en de banden ten volle te kunnen begrijpen."

Het team werd versterkt in haar queeste naar succes door de komst van George Tadashi Yamashina, die de taak als vice-voorzitter van Toyota Motorsport in december op zich nam. Yamashina zal de rollen van Tomita en Toyota President John Howett aanvullen waardoor een managementstrio wordt gevormd.

“Tomita-san, John and ikzelf zijn als drie pijlen in het Japanse gezegde - één pijl breekt gemakkelijk, de tweede is al moeilijker te breken en met drie pijlen is het geheel onbreekbaar," vertelde hij. "Natuurlijk ben ik opgewonden door mijn functie. Hoe moeilijk de uitdaging ook is, ik ben blij. Dat is mijn ingesteldheid."

"Het belangrijkste doel voor dit seizoen is om de eerste overwinning te behalen voor Toyota. We willen op de bovenste trede van het podium terechtkomen. We hebben ons verbeterd in alle opzichten; de aërodynamica, de ophanging en de versnellingen."

Vorig jaar kon het team de hoge verwachtingen niet inlossen na het succes van 2005, maar er heerst een groot vertrouwen dat de nieuwe wagen, de TF107, ervoor zal zorgen dat Toyota opnieuw vooraan zal komen te staan.

"Onze ambitie heeft er altijd in bestaan om te winnen - voor mij is dat onze bestaansreden en onze drijfveer om te racen," vertelde president Howett. "Ik denk dat we in 2005 een goed platform hebben gebouwd, maar vorig jaar slaagden we er niet in om ons vanaf dat platform de hoogte in te lanceren. Ik denk dat we op vlak van snelheid wel het derde snelste pakket hadden van de grid."

"Als je kijkt naar ons tempo in de kwalificatie en de race, konden we de kloof met Renault dichten naar het einde van het seizoen toe, maar Ferrari stond nog steeds vooraan. Alhoewel de resultaten het niet aantoonden, denk ik dat we er nu toe in staat zijn om samen te rijden met de topteams."


Het team kende in 2006 een frustrerend seizoen maar met kaizen (Japanse term voor voortdurende kwaliteitscontrole en -verbetering) in het achterhoofd, is de nieuwe wagen het resultaat van de opgedane kennis en ervaringen uit het tegenvallende afgelopen jaar. Met de juiste mensen op de juiste plaats, en een sterke wil om te winnen, is de TF107 het resultaat van het potentieel van een heel team.

"We hebben dit jaar de betrouwbaarheid grondig aangepakt. Daarenboven hebben we problemen opgelost, zoals mankementen aan ons launch system. We hebben de wagen de hele tijd verbeterd en ik denk dat we dit jaar het potentieel hebben om te winnen. Ik vind het wel jammer dat we in 2006 niet goed konden presteren", zei Howett.

Hoewel er in vele gebieden continuïteit bestaat binnen Toyota, is de TF107 toch een volledig nieuwe wagen. Bijna geen onderdelen werden overgenomen van de TF106 en de TF106B.

"Wat de basislay-out betreft zijn er grote verschillen. Toen we van V10 naar V8 gingen, bleef de motor op dezelfde plaats zitten, en het chassis en de brandstoftank vulden de ruimte die ontstond door het verlies van de voorste twee cylinders van de V10. Nu hebben we de motor vooruit geschoven en hebben we hard gewerkt om toch nog een grote tank te kunnen installeren. De versnellingsbak is langer en we zullen ook voor het eerst met een seamless shift (naadloze versnelling) rijden."

"Ook de aërodynamica kreeg veel aandacht en veel van het chassis werd ontworpen om een betere stroming op te leveren. Het hele monocoque concept werd gewijzigd in hoogte en vorm. Voordien was dit een vrij lage auto, nu is hij een stuk hoger. We hebben de ophanging verbeterd en we hebben nog vele interessante ontwikkelingen lopen die ons in staat moeten stellen om beter te presteren."


In 2006 maakte Toyota al de overstap naar Bridgestone-banden, waardoor ze wat voordeel hebben ten opzichte van andere teams omdat Bridgestone dit jaar de enige bandenleverancier wordt.
De ervaring om de banden optimaal te gebruiken zal het team nu ook helpen om het maximale uit de nieuwe banden te halen.

"We maakten een jaar geleden de overstap naar Bridgestone. In het begin kenden we wat problemen. Ik zou het wat vergelijken met het weer. Tijdens de wintermaanden en in het begin van het seizoen was het bewolkt maar in het midden van het seizoen verdwenen de wolken. Op het einde van het jaar was er zelfs veel zon!" Stelde Tomita.

"Het ging het hele jaar op en af, maar 2006 was goed om te leren. In 2007 hebben we dus maar één bandenleverancier en ik kan al stellen dat we veel geleerd hebben over de banden, voornamelijk over de temperatuur, de geometrie van de ophanging ervoor en de downforce."










[12 januari 2007 - 12:21] Jorg Soens en Jeroen Winters
VORIG: Toyota in zee met Kingfisher Airlines      VOLGEND: Technische specificaties Toyota TF107
 Zoeken: In:
Williams kiest Sirotkin als tweede rijder, Kubica reserve  
Williams F1 Team heeft na weken van speculatie Sergey Sirotkin aangeduid als tweede rijder voor het seizoen 2018....
Lees meer
Sauber maakt overeenkomst met Alfa Romeo bekend  
Sauber heeft daarnet de grote lijnen van de livery voor de F1-wagen van 2018 bekend gemaakt toen het...
Lees meer
Vettel houdt Ferrari ook op laatste testdag bovenaan  
Sebastian Vettel heeft de lijn van teamgenoot Kimi Raikkonen gisteren ook vandaag doorgetrokken door de snelste tijd te...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact