RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Brazilië
 Hamilton feest in Japan terwijl Vettel moet opgeven
Lewis Hamilton heeft voor de derde keer de Grand Prix van Japan geworden. De Brit leidde van start tot finish, maar kreeg het niet cadeau van Max Verstappen die tot op drie momenten toe binnen de seconde zat van Hamilton. Een aanval plaatsen lukte niet, waardoor hij tweede werd. Daniel Ricciardo eindigde iets verderop als derde.

Hamilton en Vettel kwamen allebei goed weg bij de start, maar de Brit leek meteen de grip te pakken te hebben terwijl de Duitser die niet vond. Verstappen ging bij de start meteen voorbij Ricciardo naar de derde plaats. Verstappen ging in ronde 1 nog voorbij Vettel in de hairpin. Vettel leek geen snelheid te krijgen uit zijn Ferrari en hij werd begin ronde twee door niet één, niet twee, maar maar liefst drie wagens ingehaald op het rechte stuk: Ocon, Ricciardo en Bottas. Kort daarop kwam de safety car de baan op voor de gestrande wagen van Carlos Sainz, die door zijn eigen fout in de muur belandde in ronde 1. Na drie ronden werd er weer geracet. Vandoorne kende een slechte start en kwam op het gras terecht, waarbij de West-Vlaming terugviel tot de voorlaatste plaats.

Na vier ronden was het verhaal van Vettel uiteindelijk al afgelopen. Zijn Ferrari leek een probleem te hebben met de krachtbron waarop de Scuderia besliste hem te laten parkeren in de box. De kleine kansen op het WK lijken nu helemaal verdampt te zijn.

In ronde 8 knalde Ericsson rechtdoor de baan af in het tweede stuk van de Degner curve. De herhaling liet zien dat hij bij het uitkomen van het eerste deel van die bocht te ver over de kerbs ging om zich nog te kunnen oplijnen voor het tweede deel. Dit keer geen safety car, maar een virtuele safety car, ondanks dat de wagen nu toch veel gevaarlijker stond dan die van Sainz. Vandoorne besloot dan maar tijdens die periode al een keer van banden te gaan wisselen en hij viel net terug achter Stroll, die al gestopt was.

In de start van ronde 11 kon Ricciardo voorbij Esteban Ocon gaan op de rechte lijn voor de vierde plaats en een ronde later nam ook Bottas de positie van de Fransman, op dezelfde plek.

Er gebeurde verder bitter weinig tot ronde 23, toen de leiders begonnen met hun eerste pit stops te maken. Verstappen slaagde er maar net in om voor Raikkonen, die op de hardere band vertrok, de baan weer op te komen, wat van cruciaal belang was. Ook Hamilton kwam de ronde nadien binnen en kwam weer voor de Nederlander de baan op. Het verschil van zes seconden van voor de stops smolt echter weg als sneeuw voor de zon. Verstappen kwam al snel tot op een seconde, terwijl ook Ricciardo kwam pitten.

Bottas reed nog even door op zijn zachte banden van bij de start en reed een tijdje in de weg van Hamilton, die nooit dicht genoeg leek te komen. Verstappen bleef echter naderen op de Brit. Toen kwam toch het teamspelletje en liet Bottas zijn teamgenoot vlak voor de laatste bocht door, waardoor nu dus enkel de Nederlander nog opgehouden werd, net op het moment dat hij zich begon voor te bereiden op een aanval op Hamilton. Toen Bottas dan eindelijk kwam pitten hing Hamilton alweer drie seconden voor op Verstappen, waarna hij telkens een kleine tiende per ronde verloor, maar Verstappen kwam niet echt meer in de buurt.

Wel was er een waar gevecht gaande om de tiende plaats. Felipe Massa leidde een treintje met ook nog Magnussen, Grosjean en Gasly en de Williams rijder moest alle zeilen bijzetten om hen proberen voor te blijven. De Haas bolides hadden echter niet genoeg topsnelheid om een aanval te plaatsen op de rechte lijn. Massa kwam dan ook nog eens aansluiten bij nog steeds niet gestopte Palmer zodat het een vijfkoppig treintje werd. Toen Hülkenberg zijn stop maakte kwam ook hij achteraan dat treintje te hangen, maar toen Gasly een foutje maakte kwam Hülkenberg er meteen voorbij. Palmer ging ondertussen ook pitten.

Lang duurde het echter niet voor Hülkenberg en de Duitser moest de strijd staken na een probleem met de achtervleugel. Magnussen kon dan eindelijk een aanval plaatsen op Massa tussen bocht 1 en 2 in. De Braziliaan verwachtte hem duidelijk niet, en het duo raakte elkaar, al was dit meer te wijten aan het feit dat de Deen even rechtdoor schoot. Door dat contact kon Grosjean meteen mee langs Massa glippen.

Opschudding op zeven ronden van het einde toen Lance Stroll net voor de neus van Max Verstappen een klapband kreeg rechts vooraan. De Canadees moest dus opgeven, en waar velen hoopten op een safety car om de laatste rondjes nog spannend te maken kwamen bedrogen uit toen de virtuele safety car werd geactiveerd.

Toch werd het nog interessant toen Alonso besloot om Hamilton op te houden, te druk bezig met Massa voor hem, waardoor Verstappen weer kwam aansluiten bij Hamilton. Toen hij de Brit doorliet reed hij ook nog even Verstappen in de weg waardoor de strijd om P1 beslist werd, zeker toen ook Massa nog eens Verstappen een sector lang in de weg reed.

Hamilton won zo opnieuw, voor Verstappen en een heel eind verderop Ricciardo. Het Finse duo Bottas-Raikkonen werd vierde en vijfde, terwijl Ocon Perez wist af te houden voor plaats zes. Magnussen werd achtste, voor Grosjean en Massa. Alonso haalde de top tien dus net niet.
[08 oktober 2017 - 08:45] Andy Lloyd


 P.  Naam  TeamBandTijd
1  Lewis Hamilton  Mercedes   53 ronden
2  Max Verstappen  Red Bull (Tag Heuer)   + 1.211
3  Daniel Ricciardo  Red Bull (Tag Heuer)   + 9.679
4  Valtteri Bottas  Mercedes   + 10.580
5  Kimi Raikkonen  Ferrari   + 32.622
6  Esteban Ocon  Force India (Mercedes)   + 67.788
7  Sergio Perez  Force India (Mercedes)   + 71.424
8  Kevin Magnussen  Haas (Ferrari)   + 88.953
9  Romain Grosjean  Haas (Ferrari)   + 89.883
10  Felipe Massa  Williams (Mercedes)   + 1 ronde
11  Fernando Alonso  McLaren (Honda)   + 1 ronde
12  Jolyon Palmer  Renault (Renault)   + 1 ronde
13  Pierre Gasly  Toro Rosso (Renault)   + 1 ronde
14  Stoffel Vandoorne  McLaren (Honda)   + 1 ronde
15  Pascal Wehrlein  Sauber (Ferrari)   + 2 ronden
  Niet geclassificeerd
 --  Lance Stroll  Williams (Mercedes)   Klapband
 --  Nico Hulkenberg  Renault (Renault)   Achtervleugel
 --  Marcus Ericsson  Sauber (Ferrari)   Crash
 --  Sebastian Vettel  Ferrari   Aandrijving
 --  Carlos Sainz Jr.  Toro Rosso (Renault)   Crash

VORIG: Palmer rijdt zijn laatste race in Japan      VOLGEND: Goede test van Kubica bij Williams
 Zoeken: In:
Toro Rosso bevestigt Gasly en Hartley voor 2018  
Toro Rosso heeft aangekondigd dat Brendon Hartley en Pierre Gasly hun twee vaste racerijders zijn in 2018. Het...
Lees meer
Vettel laat Ferrari juichen, Hamilton net naast het podium!  
Sebastian Vettel heeft Ferrari een eerste succes bezorgd sinds de Grote Prijs van Hongarije eind juli. Het podium...
Lees meer
Bottas snelt naar poleposition, Hamilton crasht zwaar  
Valtteri Bottas heeft de poleposition voor de GP van Brazilië bemachtigd. In een spannend slot wist hij de...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact