RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Reddingsdiensten in de F1
Het is niet enkel te danken aan de uitstekende ingenieurs en de innovatieve technologieën dat de Formule 1 een erg hoog niveau van veiligheid kan aanhouden. Bij elke race werken een groot aantal professionelen en vrijwilligers om ervoor te zorgen dat de veiligheid van de rijders en de toeschouwers gegarandeerd is. We gebruiken de Europese Grand Prix als voorbeeld.

Waar er ook iets gebeurt op het 5.148 kilometer lange circuit, een marshall heeft het direct gezien. Niet minder dan 250 marshalls zullen 50 verschillende posities langs de baan innemen. Tijdens de voorbije jaren werd niet minder dan 50 miljoen euro geïnvesteerd in veiligheid voor de rijders en toeschouwers op de Nürburgring. Het aantal veiligheidsmensen tijdens de Grand Prix van Europa geeft hen ook de toppositie en een goede reputatie binnen de sport. "De standaard die hier bereikt wordt, is een voorbeeld voor de Formule 1,” zei Dickie Stanford, BMW WilliamsF1 Team Manager.

Marshalls in overvloed
De marshalls, beschermd van rondvliegende brokstukken door veiligheidshekkens, hebben heel uiteenlopende verantwoordelijkheden. De radiomarshalls houden contact met de racecommissaris, sommige marshalls vlaggen bij bepaalde situaties om de rijders te verwittigen, en anderen behoren tot de firemarshals. Deze zijn uitgerust met beschermende kledij en brandblussers. Zij zijn dan ook als eerste bij een brandhaard. Rond het hele circuit worden nog 70 extra brandblussers strategisch geplaatst zodat elke marshall snel een brandblusser kan nemen als dat nodig is. In de pitlane staan vijf firemarshalls en vier brandweermannen klaar voor het geval daar iets zou gebeuren. Elke marshallpost, die exact uitgemeten is, wordt ook nog bemand door minstens twee ‘duwers’, die gestrande wagens zo snel mogelijk wegduwen uit de gevarenzone. Als dit niet mogelijk is, komt een van de 14 tractoren om de wagen op te tillen. Bovendien staan 6 takelwagens rond het circuit opgesteld. Zij brengen beschadigde wagens na de race terug naar de pits of het parc fermé.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Het mobiele team bestaat uit 4 S-wagens en twee R-wagens, alsook uit twee bevrijdingsteams. De S-wagens zijn uitgerust met een hydraulische schaar en droogpoeder, en indien nodig kunnen zij ook een kapotte wagen voortslepen. Deze wagens kunnen door twee ervaren helpers worden bemand en deze werken het hele weekend op diverse plaatsen rond het circuit. De R-cars zijn hele snelle wagens die de eerste hulp verlenen bij een ongeval. Aan boord van deze wagen is er een dokter, alsook de hydraulische schaar en droogpoeder. De bevrijdingsteams worden opgeroepen als een rijder vast zit in zijn wagen, en als hij samen met zijn stoel uit de wagen moet gehaald worden. Dit is soms het geval als men een letsel aan de ruggengraat vermoed. Deze wagens worden ook bemand door een urgentie-arts, vier ambulanciers en een piloot. Deze wagens kunnen binnen de 30 seconden op elke plaats op het circuit zijn. In de pitlane wacht daarnaast de medical car tot het sein om te mogen vertrekken. Aan boord zit de FIA afgevaardigde dokter Dr. Gary Hartstein, de opvolger van de legendarische Dr. Sid Watkins. Ook een Duitse collega van Hartstein zit klaar in deze wagen.

“Responstijden die we behalen in de Formule 1 kunnen niet geëvenaard worden in het alledaagse verkeer,” zegt Dr. Christoph Lauterwasser van het Allianz Center for Technology (AZT). "Onmiddellijke toediening van de eerste zorgen ter plaatse kan de kansen op overleven aanzienlijk verhogen. Wat er soms gerealiseerd wordt, wordt soms onderschat door de rijders. Het is daarom aan te raden regelmatig een eerste hulp training in te lassen.”

Het alziend oog
Tijdens de Grand Prix van Europa zal de race gevolgd worden door 36 monitoren. Zo kan men elk punt op het circuit bekijken aan de hand van draaiende camera’s. Er wordt contact gehouden tussen de marshalls via een radio. Als er een ernstig accident gebeurd is, vertrekken de medical car en een R-wagen direct naar deze plaats. Dan wordt de situatie duidelijk gemaakt aan de FIA racedirecteur, Charlie Whiting. Dit gebeurt door de lokale race directeur, Michael Schwägerl. Charlie Whiting beslist, als hoogste gezaghebber, of de safety car moet uitrukken of niet. Daarbij wordt de volgende regel in acht genomen. Als het circuit vrij is, zal de race gewoon doorgaan. Als er een heel ernstig accident gebeurde, waarbij er bijvoorbeeld toeschouwers gewond raakten, zal de race gestopt worden door met de rode vlag te zwaaien.

Bij zo’n ernstig accident worden de slachtoffers eerst naar het medisch centrum op het circuit gebracht. Dat centrum is uitgerust met de meest moderne middelen en wordt constant bemand door een orthopedische chirurg, een anesthesist en zes medische oppassers. Zij zorgen voor de eerste zorgen en traumabehandeling voor gewonde rijders. Direct naast het medisch centrum staat een helikopter klaar, met aan boord een arts, twee assistenten, ambulanciers en de piloot. Een tweede helikopter staat klaar net buiten het circuit. In totaal staan 14 ziekenhuizen op stand-by tijdens het weekend van de Formule 1. Voor de eerste keer zal er dit jaar ook een tandarts aanwezig zijn in het medisch centrum van de Nürburgring!

Wist je dat…
… de veiligheid van de 100 000 toeschouwers tijdens de Grand Prix van Europa gegarandeerd wordt door 150 security officials, terwijl het Duitse Rode Kruis ongeveer 130 dokters en artsen inzet, naast 10 ambulances?
Bij wijze van vergelijking, een voetbalwedstrijd in de Champions Leauge wordt gevolgd door 50 000 toeschouwers, en daar staan 500 security officials maar slechts 100 helpers van het Rode Kruis, waaronder 14 ambulances.
Jeroen Winters

 Zoeken: In:
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Hamilton feest in Japan terwijl Vettel moet opgeven  
Lewis Hamilton heeft voor de derde keer de Grand Prix van Japan geworden. De Brit leidde van start...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact