RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Adel in de F1 (deel 2)
Vorige week kon u het verhaal lezen van enkele adellijke piloten uit de geschiedenis van de Formule 1. Dit waren lang niet alle prominenten die zich in de geschiedenis van de koningsklasse van de autosport achter het stuur hebben gezeten van een F1-bolide. Deze week krijgt u de historiek van vijf andere iconen met het blauwe bloed.


Charles De Tornaco – De Belgische Baron

[img]www.f1fotos.be/specialfotos/2010/tornaco.jpg[/img]Ook Belgie had ooit een telg uit een adellijke familie die het tot het F1-racen waagde. Dit was Baron Charles de Tornaco, geboren te Brussel op 7 juni 1927. Hij was de zoon van autosportpionier Raymond de Tornaco, die de eerste GP van Belgie won in 1922.

Charles de Tornaco reed amper twee GP’s en behaalde daarin slechts één zevende plaats.
Samen met zijn vriend Jacques Swaters richtte hij de ‘Ecurie Belgique’ op. Die naamskeuze zorgde echter voor ophef bij de toenmalige Belgische overheid; die het niet eens was dat België werd gebruikt als onderdeel van de teamnaam. Even later werd die naam veranderd in ‘Ecurie Francorchamps’.

Op 18 september 1953 crashte de Tornaco in een F2-wagen op het circuit van Modena. Hij liep daarbij een schedelbreuk op en een gebroken nekwervel. Hij overleed op weg naar het ziekenhuis … in een personenwagen. De medische faciliteiten op de circuits waren dan nog zo goed als afwezig, de enige ambulance die er was stond namelijk aan de andere kant van het circuit.


Johnny Dumfries – De man die naast Senna mocht rijden

Op 26 april 1958 werd John Colum Crichton-Stuart, Earl of Dumfries geboren in Rothesay, Isle of Bute, Schotland. Hij was afkomstig uit een heel rijke Schotse familie. Deze Graaf reed één jaar F1 voor Lotus en behaalde daarbij een vijfde en een zesde positie. Zijn plaats bij Lotus naast Ayrton Senna had hij te danken aan JPS (John Player Special) die liever hem dan Mauricio Gugelmin als tweede rijder zag aantreden.



Dumfries werd in 1984 Brits F3-kampioen en won in 1988 de ‘24h van Le Mans’ in een TWR Jaguar met Jan Lammers en Andy Wallace als teamgenoten. In 1993 werd hij Markies van Bute.


Guiseppe Farina – De eerste F1-wereldkampioen

Nino Farina was van adellijke afkomst en werd geboren op 30 oktober 1906 in Turijn als zoon van de oudste van de Farina-broers, die het auto-ontwerpbureau Pininfarina oprichtten. Farina was een briljant sportman. Hij beoefende vele sporten op competitief niveau zoals skiën, voetbal, lopen en wielrennen.

Oorspronkelijk leek een lange militaire carrière als cavalerie-officier zijn toekomst, maar zijn liefde voor autosport was nog een pak sterker, dus werd hij een begenadigd F1-piloot. Hij was al heel succesvol nog voor het eerste F1-seizoen van 1950. Het behalen van de wereldtitel in dat aanvangsjaar leek dan ook een gemakkelijke zaak te worden, maar dat was buiten de enorme tegenstand van zijn teamgenoot Juan-Manuel Fangio gerekend. Uiteindelijk ging Farina toch met de titel aan de haal.De derde piloot van Alfa Romeo in 1950 was Luigi Fagioli, die derde werd in het WK. Daarmee behaalden de drie F’en (Farina, Fangio en Fagioli) van Alfa Romeo de eerste drie plaatsen in het allereerste jaar van het wereldkampioenschap.



In 1951 behaalde Farina nog één overwinning voor Alfa Romeo. In 1952 stapte hij over op Ferrari waar hij tot 1955 bleef, maar slechts één overwinning wist te behalen.
Farina overleed op 30 juni 1966 in Frankrijk in een gewoon baanongeval toen zijn Lotus Cortina begon te slippen op een met ijs bedekte weg en hij tegen een telegraafpaal terecht kwam. Een pittig detail was dat Fangio altijd al voorspelde dat Farina op de weg zou sterven.


Gaetano Starrabba – Liefhebber van de Targa Florio

Prins Gaetano Starrabba di Giardinelli werd geboren op 3 december 1932 in Palermo, Sicilie als zoon van een oud adellijk geslacht. In de Koninklijke geschriften van Koning Ferdinand IV kan men een toestemming uit 1760 vinden van de Koning aan één van Starrabba’s voorvaderen, ook Gaetano Starrabba geheten, om de stad Pachino op te richten.

Over Starrabba’s racecarriere kan enkel gezegd worden dat hij aan één GP deelnam en elf maal deelnam aan de Targa Florio, de legendarische stratenrace op Sicilie, een thuiswedstrijd als het ware voor het geslacht Starrabba.


Wolfgang von Trips – De Duitse lieveling

Wolfgang Alexander Albert Eduard MaximilianGraf Berghe von Trips werd geboren op 4 mei 1928 in Keulen. Zijn adellijke komaf vormde een probleem om een racecarrière te beginnen, dus begon hij als student te racen onder het pseudoniem ‘Axel Linther’.

Alhoewel hij slechts twee overwinningen behaalde uit 27 GP-starts was von Trips, tot de komst van Michael Schumacher, de meest tot de verbeelding sprekende Duitse F1-coureur. Die status verwierf hij door zijn rijderskwaliteiten, maar ook door zijn knap uiterlijk.



Taffie, zoals iedereen hem noemde, reed vooral voor Ferrari, maar nam ook één keer deel voor Porsche en één keer voor Cooper. Hij slaagde er ook in om in 1961 de ‘Targa Florio’ te winnen met de belg Olivier Gendebien als teamgenoot. In Kerpen liet hij een kartbaan aanleggen die, jaren na zijn dood, het oefenterrein van de Schumachers en Nick Heidfeld zou worden.

Hij was op weg naar de wereldtitel in 1961, toen het noodlot op Monza toesloeg. In de tweede ronde reed Jim Clark al geruime tijd in zijn slipstream, toen hij besloot in te halen. Net op dat moment besloot von Trips ook uit te wijken. De wielen van beide wagens haakten in elkaar en von Trips werd het publiek in gekatapulteerd, met zijn dood en dat van elf toeschouwers tot gevolg.

Zijn Amerikaanse teamgenoot Phil Hill werd wereldkampioen en von Trips werd de eerste postume vice-wereldkampioen met één punt achterstand op Hill.
Geert Eggermont

 Zoeken: In:
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Hamilton feest in Japan terwijl Vettel moet opgeven  
Lewis Hamilton heeft voor de derde keer de Grand Prix van Japan geworden. De Brit leidde van start...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact