RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Schumachers controverses
Het opzoeken van allerhande limieten bezorgde Michael Schumacher ongetwijfeld vele successen, maar de strijdlust en de onverbiddelijkheid van de Duitser werkten zich ook uit in de vele controverses die zijn carrière rijk is. Zat het in de aard van het beestje of veroorzaakte Schumacher alles bij het volle bewustzijn. Aan u om een oordeel te vellen.

Grand Prix van Europa 1997, Jerez



Zonder twijfel het meest controversiële moment uit de F1-carrière van Michael Schumacher viel te beurt tijdens de titelbeslissende Grand Prix te Jerez in 1997. Schumacher leidde de race tot zijn titelrivaal Jacques Villeneuve een inhaalmanoeuvre waagde en langs de binnenkant de Duitser wilde passeren.

Schumacher draaide, in een poging om zijn plaats te behouden en Villeneuve af te blokken, zijn stuur naar rechts en raakte daarbij de Canadees, die uiteindelijk zijn weg kon voortzetten terwijl Schumacher vastraakte in de grindbak.

Villeneuve vertelde: “Ik remde op het allerlaatste moment waardoor ik naast hem kon komen. Ik wist dat de bocht voor mij was; hij had me kennelijk niet zien aankomen. Ik was niet echt verbaasd toen hij vervolgens op me inreed.”

Na afloop van de race besloot de FIA de tweede plaats van Schumacher in het kampioenschap weg te vagen. De Duitser mocht echter wel zijn overwinningen en punten behouden.

“Het manoeuvre was instinctief, doelbewust maar niet met voorbedachte rade,” las het verslag van de FIA.

Schumacher aanvaardde zijn straf, maar verklaarde later: “Ik ben opgegroeid in de tijd van Ayrton Senna en herinner me incidenten van Alain Prost en Senna. Het maakte deel uit van het racen. Ik wist dat het niet juist was om te doen, maar dit was een belangrijk moment. Het was alles of niets, en je gaat ervoor.”

Na afloop van het incident werd Schumacher geteisterd door een grote golf van verontwaardiging, zelfs in de pro-Ferrari kranten. “Schumachers imago als een echte kampioen is aan flarden, “ was in La Stampa te lezen.

Gerhard Berger relativeerde het controversieel incident: “Je moet wel rekening blijven houden met de enorme stress waarmee deze twee rijders te maken hebben. Ja, het was stom van Michael, maar die stommiteit duurde slechts een tiende van een seconde. Dit moeten ze niet opblazen.”

Onlangs bestempelde Schumacher zijn acties in Jerez als de grootste fout uit zijn carrière.

Grand Prix van Groot-Brittannië 1994, Silverstone

Het inhalen van poleman Damon Hill tijdens de formatieronde van de Grand Prix van Groot-Brittannië was duidelijk niet het meest verstandige wat Schumacher in zijn carrière al heeft gedaan. Alhoewel de Duitser na één bocht Hill liet weer passeren, kreeg hij na 13 ronden een tijdsstraf van vijf seconden aan zijn broek.

Benetton haalde Schumacher echter niet binnen voor de stop-go penalty. Ze verklaarden aan de stewards dat deze niet duidelijk hadden vermeld dat het hier om een dergelijke tiensecondenstraf ging.

Acht ronden later toonden de stewards de zwarte vlag aan Schumacher, wat normaliter een onmiddellijke diskwalificatie inhoudt. Schumacher bleef echter verder rijden – bewerende dat hij de zwarte vlag niet had gezien - terwijl de stewards in grote ruzie sloegen met het Benetton-team.

Uiteindelijk kwam Schumacher binnen, maar wel voor zijn stop-go penalty. Even later eindigde hij als tweede in de race, waarna de stewards hem uiteindelijk diskwalificeerden en een deelnameverbod van twee races oplegden. Benetton ging in beroep tegen de straf.

In een interview met Schumacher na afloop van zijn carrière werd gevraagd waarom hij indertijd de zwarte vlag negeerde: “Een moment! Ik heb de zwarte flag niet genegeerd. Ik heb ze gewoon niet gezien. Ik zeg ook niet dat ik toen geen fouten heb gemaakt, maar de FIA handelde ook niet foutloos op dat moment. Ik kon niet begrijpen waarom ik toen de zondebok was. Het werd volledig normaal geacht als je iemand tijdens de formatieronde kortstondig inhaalde en even later weer voorbij liet.”

Grand Prix van Australië 1994, Adelaide



De Grand Prix van Australië zorgde in 1994 voor de titelbeslissende race in een gevecht tussen Damon Hill en Michael Schumacher. De Duitser stond maar één luttel puntje voor in het gevecht om de rijderstitel.

Schumacher had de controle over de race in handen tot hij een foutje maakte en met zijn bolide tegen de muur gleed. Hill naderde op de vertraagde Benetton-piloot en plaatste zijn bolide langszij voor de volgende bocht. Schumacher stuurde echter de bocht in op de normale manier waardoor hij in aanraking kwam met de Brit.

Hill moest de race beëindigen door schade aan de ophanging terwijl Schumacher ten gevolge van het incident in de muur belandde.

“Toen ik zag dat Damon niet in staat was om de race te hervatten, bedacht ik me dat wij één punt op hem voor lagen,” zei Willi Weber, manager van Schumacher. “Michael was dus kampioen. Dat was gerechtigheid. Michael heeft dit jaar tenslotte de meeste races gewonnen, en de FIA heeft hem een hoop kostbare punten afgepikt.”

De FIA liet de zaak begaan en deelde geen straffen uit.

Grand Prix van Canada 1998, Montreal

Michael Schumacher vertrok als derde tijdens de Canadese Grand Prix van 1998 maar kon na afloop van de eerste reeks pitstops de leiding overnemen. Bij het uitgaan van de pits merkte hij de aanstormende Williams van Heinz-Harald Frentzen echter niet op waarna hij zijn landgenoot in de grindbak duwde.

Schumacher kreeg een stop-go penalty van tien seconden, waardoor hij terugviel naar een derde plaats.

Uiteindelijk kon Schumacher de race nog winnen na een hevig duel met Damon Hill.

“Ik moet me excuseren voor dat incident,” vertelde Schumacher na afloop. “Ik keek naar rechts en ik zag niemand. Ik heb geen idee wat er toen gebeurde.”

Grand Prix van Oostenrijk 2002, A1-Ring



Het imago van Ferrari, Michael Schumacher en dat van de Formule 1 kreeg een flinke deuk tijdens 2002-editie van de Grand Prix van Oostenrijk.

Rubens Barrichello zette een prachtige prestatie neer op de Oostenrijkse omloop maar tijdens de laatste ronde werd de Braziliaan gedwongen om te vertragen. Barrichello moest Schumacher voorbijlaten en deed dat in de laatste bocht van de laatste ronde.

Het publiek was woedend. Ferrari en Schumacher werden uitgejouwd toen ze geen enkele blijk gaven van spijt tijdens de ereronde en toen Schumacher tijdens de podiumceremonie Barrichello naar de bovenste trede duwde.

“Ik ben natuurlijk niet tevreden met de manier waarop de zaken verliepen,” zei Schumacher na de race. “Ik haal geen voldoening uit deze overwinning. Het was een beslissing van het team. Ik wil Rubens bedanken voor de punten, maar ik neem geen plezier uit de overwinning. Normaal gezien ga ik akkoord met teambeslissingen, maar vandaag niet.”

Na afloop van het incident werd Ferrari beboet omwille van het feit dat Barrichello en niet Schumacher op de bovenste trede van het podium had plaatsgenomen.

Grand Prix van Monaco 2006, Monte Carlo

Een fout maken op het Monaco-circuit is niet moeilijk. Een F1-waardige piloot kan zich namelijk nog steeds laten verrassen door de lastige aard van het stratencircuit in het prinsdom. Schumacher deed het echter op de meest doorzichtige manier.

De Duitser had net de snelste kwalificatietijd laten opmeten toen hij te snel de Rascasse-bocht inging, zijn banden liet blokkeren, en zijn stuur allerlei vreemde bewegingen liet maken waardoor hij uiteindelijk voor de vangrails tot stilstand kwam. Het manoeuvre haalde de gele vlag naar boven waardoor niemand de poletijd nog kon bedreigen.

De stewards waren van oordeel dat Schumacher de fout opzettelijk had veroorzaakt om zijn snelste tijd veilig te stellen en bestraften de Duitser door hem helemaal achteraan de grid te zetten.

Jean Todt, teambaas van Ferrari, was niet te spreken over de straf. “Dit zet een gevaarlijk precedent als een rijder zelfs al geen fout meer mag maken,” aldus Todt.

Grand Prix van Groot-Brittannië 1998, Silverstone

Michael Schumacher had zijn kans op een overwinning in Silverstone verkeken toen hij Alexander Wurz inhaalde onder een gelevlagsituatie en daarom een straf van tien seconden kreeg toegewezen van de stewards.

Ferrari ontving de straf, maar er was onduidelijkheid of de stewards het hadden over een tijdsstraf dan wel over een stop-go penalty. Even later corrigeerden de stewards hun slechte verwoording en maakten ze bekend dat Schumacher bestraft werd met een stop-go penalty. Die bekendmaking kwam echter later dan het reglement het toeliet.

Schumacher voerde daarom zijn straf uit in de laatste ronde van de race, maar terwijl hij binnenkwam om zijn straf uit te zitten reed de Duitser tegelijk over de finishlijn waardoor hij in principe de race had gewonnen.

De FIA besliste even later om de licenties van de stewards in kwestie in te trekken.

Grand Prix van België 1998, Spa-Francorchamps



Schumacher was extreem dominant in de natte omstandigheden tijdens de Grand Prix van België in 1998. Bij momenten ging de Duitser zelfs tot twee seconden per ronde sneller dan de rest van het veld.

De Ferrari-piloot kreeg even voor het einde echter een koude douche. Bij het dubbelen van David Coulthard botste hij vol op de achterkant van de McLaren-piloot. Een furieuze Schumacher liep in de pits recht op de Schot af.

“Probeerde je me te vermoorden toch?” riep Schumacher.

David Coulthard antwoordde: “Dat neem ik niet! Jij reed tegen mij aan, niet omgekeerd!”

Een dag later vertelde Schumacher: “Het was duidelijk dat we, als we hier hadden gewonnen, opnieuw de leiding in het kampioenschap hadden genomen. Vlak voordat ik Coulthard ging dubbelen, ging hij van het gas af. Coulthard heeft ervaring genoeg om te weten dat je zoiets niet moet doen.”
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Hamilton feest in Japan terwijl Vettel moet opgeven  
Lewis Hamilton heeft voor de derde keer de Grand Prix van Japan geworden. De Brit leidde van start...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact