RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 De nieuwe V8 motoren
De Formule 1 zal een nieuw tijdperk ingaan vanaf de Grand Prix van Bahrein: dit seizoen zullen de teams enkel acht-cilinder motoren mogen gebruiken met een maximale cilinderinhoud van 2400cm³, wat ongeveer voor 200 pk minder zal zorgen dan de tien-cilinder motoren van vorig jaar. De doelstelling: het verhogen van de veiligheid door het vermogen in te perken.

De nieuwe regels zullen de motoren nog meer in de spotlight plaatsen dan voorheen. “Een V8 spendeert veel meer tijd in het volledig open koppelgebied dan een V10,” vertelt Alex Hitzinger, F1 projectleider bij Cosworth. “De prestatie van de motor zal nog meer kritisch worden voor de algemene prestatie van de wagen.”

Het verlies aan vermogen zorgt er echter niet voor dat de ingenieurs een rem zetten op de ontwikkeling. Zoals in het verleden wordt er verwacht dat de motoren elk seizoen ongeveer 20 tot 30 pk krachtiger zullen worden. Het was voor de motorontwerpers daarentegen veel moeilijker om tal van parameters opnieuw te verzoenen met de specifieke eigenschappen van de nieuwe motoren. Het minimumgewicht van 95kg in combinatie met de minimale hoogte van het zwaartepunt zorgde ervoor dat de V8 nu veel zwaarder is dan eigenlijk maar nodig is. De ingenieurs probeerden dit zo goed mogelijk op te vangen door de motor star te bouwen, wat een positieve invloed heeft op de bestuurbaarheid van de wagens.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Omdat er niet op elke gram moest gelet worden, konden de ontwerpers van de motoren ook verscheidene statische onderdelen – zoals het cilinderblok en de cilinderkoppen – veel robuster maken, wat de levensduur van de motoren ten goede komt.

De nieuwe regels hebben echter niet geraakt aan het basisbeleid. Het reglement wordt nog steeds zoveel mogelijk geëxploiteerd om een waardevol voordeel te behalen. “We hebben onszelf als doel gesteld om een maximale motorsnelheid te behalen van 20.000 toeren per minuut,” vertelde Alex Hitzinger, “en daar zijn we in geslaagd.”

De nieuwe motor voor de Williams FW28 reed zijn eerste kilometers op de dyno op 12 oktober 2005 terwijl de eerste testritten op het circuit vijf weken later werden uitgevoerd. Ondanks de enorme aandacht voor detail, was het belangrijk om de concentratie op het grotere geheel niet te verliezen. Dat bestond uit het leveren van een compact, mechanisch pakket aan de aërodynamische ingenieurs om hen zoveel mogelijk vrijheid te bieden bij het ontwerp van de wagen.

Omdat een V8 veel korter is dan een V10 – en door diens specifieke eigenschappen ook minder koeling nodig heeft – was het mogelijk om de wagen aan de achterkant beter te stroomlijnen, wat de aërodynamica ten goede komt.

In het verleden werd de cilinderinhoud van de motor ook al eens gereduceerd van 3,5 naar 3 liter omwille van veiligheidsredenen. Dat zorgde er echter niet voor dat de vermogensstijging een halt werd toegeroepen. Daarom legde de FIA nog meer beperkingen op. In 2004 moest een motor een heel Grand Prix weekend meegaan, en sinds 2005 moet de krachtbron het twee volledige Grand Prix weekends uithouden.

Regels bestaan echter om er uitzonderingen op te maken. Met de toelating van de FIA zullen de kleinere teams nog steeds een tien-cilinder motor mogen gebruiken, maar de snelheid van hun krachtbron moet beperkt worden tot 16.700 toeren per minuut.

Het nieuwe motorconcept zal ook een invloed uitoefenen op de racestrategie van de teams, omdat een V8 in vergelijking met een V10 ongeveer 15% minder brandstof zal verbruiken. Dat zal ofwel de afstand die er tussen pitstops wordt gereden, ofwel de pitstops zelf, verkorten. Wat de tactiek betreft staan er ook heel wat wijzigingen op til, maar niets daarover is zeker tot de eerste race van het seizoen.

Safety Check: Bahrain International Circuit - door Mark Webber
"Op dit circuit zijn de meest recente veiligheidsstandaarden heel mooi geïmplementeerd. Vooral in de uitloopzones, die zo uitgebreid ontworpen zijn zodat een fout van de rijder niet onmiddelijk uitmondt in een accident. We verliezen tijd, maar we kunnen blijven rijden. Zelfs als iemand van ons een fout maakt in één van de snelle delen, is er altijd genoeg ruimte zodat je niet onmiddelijk een muur raakt. Het was ook een goed idee om de oppervlakken aan de linker- en de rechterkant van het circuit met gras te bedekken: dat weerhoudt de wagens ervan om stof en zand op het circuit te brengen."

Volgende week bestuderen we hoe de warmte een invloed uitoefent op de Formule 1. Welk effect hebben de externe temperaturen op de rijder en het materiaal, en hoe gaan de teams hiermee om? Welke voorzorgsmaatregelen worden getroffen om negatieve gevolgen te vermijden.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Drie op drie voor Hamilton  
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd en een nieuw ronderecord neergezet tijdens de laatste oefensessie voor de Grote...
Lees meer
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact