RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 De meest opzienbarende races van Spa-Francorchamps! (2)
Omdat het circuit onveilig werd bevonden werd het na 1970 van de kalender gehaald en vertrok het F1 circus voor de Grand Prix van België naar Zolder en naar Nivelles-Baulers. De organisatie van Spa werkte volop om het circuit geschikter te maken, en aan te passen aan de moderne tijd. Daarom werd het circuit ingekort, en van de oorspronkelijke 14 km bleef er maar de helft over. Aan de aard van de omloop werd er echter niet geraakt.



- Grand Prix België 1983, 22 mei
Na de grote hervormingswerken aan het Spa-Francorchamps circuit werd het circuit opnieuw veilig genoeg bevonden voor de organisatie van een Formule 1 race. De ontwerpers slaagden erin, ondanks een inkorting van de omloop, om toch het karakter en de uitdagingen te behouden.

Bij de start ontstond er verwarring omdat er werd beslist om de start af te blazen omwille van het feit dat een paar rijders niet goed stonden opgesteld. Enkele rijders vertrokken gewoonweg en dachten dat er een normale startprocedure aan de gang was. Later keerden ze terug naar de grid, maar in plaats van onmiddellijk te herstarten begonnen de mecaniciëns te werken aan de wagens en benzine te tanken, wat verboden was. Even later werd een normale start gegeven…

- Grand Prix België 1987, 17 mei
De race stond in het teken van een hevig duel tussen Ayrton Senna en Nigel Mansell. De race moest herstart worden in de beginfase omdat er een hevig accident was gebeurd waarbij Philippe Streiff de controle verloor over zijn Tyrell en in de vangrails crashte bovenop de Raidillon. Jonathan Palmer reed daarna nog in op het wrak. Gelukkig waren beide rijders ongedeerd. Bij de herstart nam Senna de leiding vóór Mansell, maar tijdens de eerste ronde probeerde de Brit om de Braziliaan in te halen.

“Toen we elkaar de eerste keer raakten, dacht ik niet dat hij nog zou proberen mij in te halen,” verklaarde Senna. “Daarom bleef ik maar op het midden van de baan rijden. Toen hij me probeerde in te halen kon ik onmogelijk mijn lijn nog veranderen. Een botsing was onvermijdelijk. Toen we elkaar tegenkwamen staken we beiden onze middelvinger in de lucht. Het feit dat hij me bij de keel greep, was ook wel een duidelijk teken! Hij sloeg volledig door.”

“Senna miste ofwel een versnelling, ofwel vertraagde hij opzettelijk,” liet Mansell weten. “Hij zat totaal op de verkeerde lijn. Hij zou die bocht daarmee nooit hebben gehaald. Hij gebruikte mijn wagen gewoon als een anker.”



- Grand Prix België 1991, 25 augustus
Het Grand Prix weekend stond in het teken van de komst het opkomende talent Michael Schumacher. De Duitse piloot, die bij Jordan de Belg Bertrand Gachot moest vervangen omdat de laatstgenoemde in de cel zat, liet al meteen een grote indruk na. Hij kwalificeerde zich als achtste tijdens zijn eerste race, op een circuit waar hij nog nooit op gereden had. Tijdens de Grand Prix moest hij echter na enkele bochten al opgeven met een kapotte koppeling. De race werd gewonnen door Ayrton Senna, die het geluk had dat de snellere Nigel Mansell uitviel door een probleem met de voltageregelaar.

- Grand Prix België 1992, 30 augustus
Bij de start nam Senna de leiding af van Mansell. Een ronde daarna haalde Mansell de Braziliaan weer in bij Blanchimont. Het begon dan echter te regenen, en Mansell ging de pits in voor regenbanden. Patrese nam de leiding over, want ook hij passeerde Senna tijdens die ronde. Een ronde later besloot ook hij de pits in te gaan, terwijl Senna dacht dat het zou stoppen met regenen…dat deed het echter niet. In de tussentijd maakte Schumacher tijd goed in het slechte weer, en de Duitser lag op een derde plek. In de 30ste ronde ging Schumacher van het circuit af, waardoor Brundle hem kon passeren. Michael zag dat de banden van Brundle blaren begonnen te vertonen, waardoor hij besloot om slicks te monteren.
“Toen ik de baan opkwam met slicks, kon ik in enkele ronden veel tijd winnen. Die pitstop was een gouden zet,” verklaarde Schumacher. “Toen ik op Hockenheim derde werd kreeg ik al tranen in de ogen, maar nu was het helemaal zo. We hebben deze zege echt verdiend.”

- Grand Prix België 1993, 29 augustus
Alessandro Zanardi ontsnapte in 1993 aan de dood tijdens een enorm crash in Eau Rouge. Hij wou hoogst waarschijnlijk de bocht volgas nemen, maar zijn Lotus wagen werd onbestuurbaar en vloog tegen de vangrails. De wagen spatte als het ware uit elkaar…
“Toen we de helling opreden met de medical car rolden er allemaal wielen en andere onderdelen naar beneden,” verklaarde de hoofddoktor Sid Watkins. “Het leek wel een regelrechte oorlog.” Zanardi werd vervolgens naar het hospitaal van Luik overgebracht voor de nodige check-ups en een hersenscan. “We wouden zeker kijken als er niets in zijn hoofd zat,” aldus Watkins.

De rijders waren geschokt, maar ook opgelucht, omdat Zanardi nog in goede staat verkeerde. Damon Hill noemde het ongeluk het zwaarste accident dat hij ooit had gezien…

- Grand Prix België 1995, 27 augustus
Een legendarische race was het in 1995. Michael Schumacher, startende vanaf de 16de startplek, leek geen enkele kans meer te hebben op de overwinning maar dat draaide anders uit, en hoe…!

Vroeg in de race waren een verscheidene gevechten aan de gang; tussen Herbert en Alesi en tussen Herbert en Coulthard. Coulthard kwam als overwinnaar uit de bus maar moest opgeven met een versnellingsbakprobleem. Op een bepaald moment was de volgorde als volgt: Hill leidde de race, voor Berger en Schumacher. Toen de eerste twee de pits ingingen nam Schumacher de leiding over. Toen begon het te regenen… Hill koos om binnen te gaan voor regenbanden, en de ingenieurs van Schumacher drongen de Duitser erop aan om buiten te blijven in de hoop dat het circuit zou opdrogen. Zo alleen kon hij kans maken op de overwinning.Wat daarna gebeurde was een heroďsch duel… Met regenbanden kon Damon rondjes rijden van 2min17 terwijl Schumacher er 2min23 over deed. Hill naderde heel snel op de Duitser. Schumacher, die presteerde als een ware kunstenaar op slicks in de regen, kwam dan onder hevige druk te staan. Hill was 5 seconden sneller per ronde, maar Schumacher wou hem koste wat kost niet voorbij laten. “Michael reed zó defensief, dat we elkaars wielen raakten,” aldus Hill.

Het gedrag van Schumacher was infeite onacceptabel. In een paar geval drukte hij Hill naar posities waarbij de Engelsman ofwel van het gas moest, ofwel naast de baan moest rijden. “Regelmatig kwamen we wel heel dicht bij elkaar in de buurt, maar dat gebeurde altijd in de langzame bochten. Dan kan er niet veel misgaan,” vertelde Michael. Maar het feit was dat Schumacher ook in de Raidillon en Blanchimont, de snelste bochten van het circuit, Hill blokkeerde. Hill verloor 15 seconden achter de Duitser alvorens Michael uiteindelijk naast het circuit reed. Hill ging er als een speer vandoor. Maar dat was van korte duur. De circuitomstandigheden veranderden en de slicks van Schumacher begonnen goed werk te leveren. Ineens begon Michael 10 seconden sneller te gaan per ronde, en het was een koud kunstje om dan voor Hill te raken. Toen het opnieuw regende kwam de safetycar op de baan, beide rijders gingen de pits in voor regenbanden, en de race was gestreden. Michael eerste, Damon tweede. De FIA besloot echter na de race om Schumacher uit te sluiten voor de volgende Grand Prix omwille van zijn onsportief gedrag.

- Grand Prix België 1998, 30 augustus
De 1998 editie van de Grand Prix in Spa-Francorchamps was heel chaotisch met uitzonderlijk veel ravage. Het begon al in de vrije trainingen toen Jacques Villeneuve probeerde om volgas door Eau Rouge te gaan. De Canadees vloog echter uit de bocht, dwars door de grindbak, en crashte met de achterkant van zijn wagen in de bandenmuur. Villeneuve kroop echter zonder kleerscheuren uit het wrak.

“Eau Rouge volgas doorkomen is bijna onmogelijk, en dit is het resultaat als het niet lukt,” verklaarde Damon Hill. “Hij heeft een hoop geluk gehad. Maar Jacques vindt zo’n crash wel leuk, zo zit hij nu eenmaal in elkaar.” De reactie van Jacques op zijn incident sprak boekdelen: “Dit was echt mijn mooiste crash tot nog toe in de Formule! Ik reed wel 290 km/u, maar dat was iets te veel van het goede. Ik raakte de wagen volledig kwijt. ‘Dit gaat pijn doen’ dacht ik, maar uiteindelijk heb ik enkel een geschaafde knie.”

De dag erna probeerde Salo nagenoeg hetzelfde en ook hij crashte in zijn Arrows bolide. Salo werd overgebracht naar het ziekenhuis, waar ze een hersenscan uitvoerden. In de namiddag keerde hij terug naar Spa, en kwalificeerde zich alsnog op een 18de plek.

De race op zondag stond in het teken van ware vernieling.Bij de start ging iedereen vlot door La Source maar bij het rechte stuk naar Eau Rouge toe verloor Coulthard de controle over het stuur en hij klapte in de muur. Een kettingbotsing met maar liefst 13 van de 22 deelnemers was het gevolg. De race werd onmiddellijk afgeblazen, en de teams maakten zich klaar voor een herstart. Bij de start raakten de McLarens traag op gang. Hakkinen spinde in La Source en werd aangereden door Herbert. Zijn race was ten einde… Michael Schumacher haalde onmiddellijk Eddie Irvine in en maakte jacht op Damon Hill. Na een paar ronden lag de Duitser eerste, en bouwde hij een grote voorsprong uit. Maar in de 24ste ronde liep het goed fout.



Michael Schumacher wou David Coulthard op een ronde zetten, maar de Duitser raakte de achterkant van de traag rijdende Coulthard. Daardoor werd het rechtervoorwiel en een deel van de ophanging er afgerukt. Beide rijders konden nog terug naar de pits rijden… Michael Schumacher was echter kwaad, want door deze race te winnen kon hij nog een grote kans maken op het wereldkampioenschap. De Duitser liep woedend naar de McLaren pitbox.

“Probeerde je me te vermoorden ofwat,” riep Schumacher. De reactie van Coulthard was de volgende: “Jij reed tegen mij aan, en niet omgekeerd!”



Na de race vertelde Schumacher dit: “Als we deze race hier hadden gewonnen, dan zouden we opnieuw aan de leiding staan in het kampioenschap. Mijn wagen was de snelste van alle deelnemers. Juist toen ik Coulthard op een ronde wou zetten ging hij van het gas af. Dat was enorm gevaarlijk en de klap was hard. Zoiets moet je toch niet doen, en ik denk dat hij dit expres deed!”

De race werd gewonnen door Damon Hill, gevolgd door zijn teamgenoot Ralf Schumacher. Na de Grand Prix uitte Michael Schumacher nog kritiek op het Jordan team omdat Ralf Schumacher niet mocht vechten voor de leiding. “Je zou toch gek worden van die man. Waarom bemoeit hij zich niet met z’n eigen zaken,” was de reactie van Hill.

- Grand Prix België 2000, 27 augustus
Tijdens de race was er een sensationeel duel aan de hang tussen Mika Hakkinen en Michael Schumacher. Bij de eerste poging van Hakkinen om voorbij de Duitser te geraken werd de deur dichtgegooid, maar een ronde later probeerde hij het op een ongelooflijke manier. Op het rechte stuk moesten beide wagens voorbij de trager rijdende Ricardo Zonta. Michael ging er langs de buitenkant voorbij, maar Hakkinen koos de binnenkant. Het resultaat was dat Hakkinen de bocht eerst kon aansnijden…
“Ik zag hen beide in mijn spiegels naderen, maar ik bleef gewoon in het midden van de baan rijden zodat ze me ongehinderd konden passeren,” aldus Zonta. “Een heel bijzondere ervaring moet ik toegeven.”

- Grand Prix België 2001, 2 september
De rode vlag werd bovengehaald omwille van een incident tussen Eddie Irvine en Lucianio Burti in de snelle Blanchimont bocht, waarbij Burti van het circuit stoof en recht in de bandenmuur dook. In feite zat de Prost wagen begraven onder de banden waardoor het immens lang duurde vooraleer de Braziliaanse piloot kon bevrijd worden. Gelukkig had Burti enkel lichte verwondingen opgelopen…

Jorg Soens

 Zoeken: In:
Drie op drie voor Hamilton  
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd en een nieuw ronderecord neergezet tijdens de laatste oefensessie voor de Grote...
Lees meer
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact