RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Rijder en ingenieur; een open relatie
De meest belangrijke tweerichtingsrelaties in de Formule 1 zitten vol geheimen, maar zijn geen onderwerp voor de sensatiepers. Desondanks is een dichte en vertrouwensvolle samenwerking tussen rijder en ingenieur van een grote belangrijkheid voor de manier waarop racewagens presteren op het circuit. “Ze kunnen enkel succesvol zijn als ze volledig kunnen vertrouwen op elkaar in elke situatie,” verklaarde Frank Dernie van het Williams team.

In realiteit hebben ze heel weinig met elkaar gemeen. De rijders verdienen miljoenen en wonen dikwijls op exclusieve locaties zoals Monaco, terwijl de ingenieurs in het algemeen hun 60-uren weken besteden voor het scherm van hun computers in kantoren met heel weinig architecturale charme. Maar als het er op aankomt om de wagen sneller te maken en het perfect af te stellen voor een specifiek circuit, zoals de komende Grand Prix van Duitsland, vertrouwen de rijders en de ingenieurs op elkaar. Het is een kwestie van absoluut vertrouwen: de ingenieur is geen rijder en de rijder geen ingenieur, maar toch vormen ze samen de kern van het succes voor het team.

De kans op succes verhogen
Als een rijder op donderdag aankomt op het circuit voor een race, dan zit hij eerst samen met zijn ingenieur. Het expert duo praat dan over alle relevante punten voor de set-up van de wagen - hoofdzakelijk over het circuit, over nieuwe onderdelen die ontwikkeld zijn voor de wagen en hun impact op de rondetijden, over de banden die waarschijnlijk het best zullen passen voor de omloop in kwestie, en natuurlijk over de strategie voor de race. Tijdens de oefensessies op vrijdag en zaterdag komen de rijders alsmaar in de pits, waarbij ze aan de ingenieurs, met wie ze worden verbonden via een radiosysteem in de wagen, hun impressies geven van de wagen, hoe hij zich laat besturen, in welke bochten er onderstuur is op te merken en waar overstuur – hoe preciezer hun beschrijving is, hoe beter. De vaardigheid die een goede ingenieur boven alle anderen volledig moet beheersen is de kunst van de interpretatie. Enkel als hij de juiste conclusies trekt van de indrukken van de rijder zullen de kansen op succes voor het team verhoogd worden.


Klik op de tekening voor een grotere versie

Vanuit het standpunt van de ingenieur is de beste rijder diegene die een goed gevoel heeft voor de punten op het circuit waar hij tijd verliest. “Elke rijder kan je alle zaken vertellen die aan de wagen moeten veranderd worden om hem sneller te maken,” zegt Frank Dernie van Williams, die meer dan 30 jaar ervaring heeft in de Formule 1. “Maar, omdat je enkel één probleem per keer kan oplossen, is het belangrijk dat de rijder je bijvoorbeeld vertelt om eerst een kijkje te nemen naar het onderstuur in de chicane, omdat hij eigenlijk weet dat hij daar de meeste tijd kan goedmaken.” Niet alle rijders zijn hier even goed in. Sam Michael, de technische directeur bij Williams, zegt: “Er zijn rijders die je eindeloze verhalen vertellen over alles wat de wagen aan het doen is. Maar op een raceweekend moet alles heel snel verlopen. Als je je concentreert op het verkeerde, dan verlies je teveel tijd.”

"Heidfeld als beste in de business"
Één van de rijders die het werk voor zijn ingenieur gemakkelijker maakt met precieze bemerkingen is Nick Heidfeld. De Williams piloot staat goed gekend in de business voor het analyseren van elke bocht en het in staat zijn om aan zijn ingenieur mede te delen hoe de wagen zich in iedere situatie gedraagt. Wat Mario Theissen, de motorsport directeur bij BMW, ook op prijs stelt bij de Duitser is zijn kalme, beraden manier van het feit dat hij niet op zoek gaat om in het middelpunt van de aandacht te staan. “Hij is een geweldige hulp, ook tijdens het testen en het ontwikkelen,” zei Theissen. “En hij apprecieert dat hij een racerijder is en geen amateur ingenieur, die altijd zijn mening zegt.” Sam Michael beaamt hetzelfde gevoel. “Voor een ingenieur is Nick de perfecte rijder,” vertelde de technische directeur.



Technisch schaken
Het afstellen van een Formule 1 racebolide is een technisch schaakspel van het hoogste niveau. De vraag waar alles om draait, elk jaar opnieuw, is ‘Wat gebeurt er met die parameter als ik iets verander met betrekking tot een andere parameter?’. Alvorens computers hun weg baanden naar de Formule 1, waren de belangrijkste factoren voor het bepalen van een set-up van de wagen het gevoel van de rijder en de verbeelding van de ingenieurs en de mecaniciens. Die dagen behoren nu tot het verleden. Vandaag zijn het voornamelijk laptops en high-performance computers die elke impuls van de wagen opnemen. Desalniettemin is de observatie van de rijder nog steeds onontbeerlijk. “De belangrijkste informatie voor de ingenieurs is de rondetijd,” zegt Frank Dernie. “En de tweede meest belangrijkste is het commentaar van de rijder, dat zelfs hoger wordt ingeschat dan de telemetrie en de print-outs van de gegevens. En dat zal in de nabije toekomst niet veranderen.”

De relatie tussen een rijder en een ingenieur is een kwestie van vertrouwen, en de beste manier om vertrouwen op te bouwen is, zeker in de Formule 1, door middel van succes.

Wist je…
… dat de werkverdeling tussen rijders en ingenieurs niet altijd een duidelijke omlijnde zaak was zoals vandaag? Het best gekende voorbeeld daarvan is Jack Brabham. De Australiër was niet enkel één van de meest succesvolle rijders van zijn tijd, maar was in een gecombineerde rol ook zijn eigen ingenieur, constructeur en teambaas! Een formule voor succes dat vandaag de dag ondenkbaar zou zijn, maar dat in die tijd prachtig werkte, met Jack Brabham, in zijn Brabham-Repco, die voor de derde keer wereldkampioen werd in 1966.
Jorg Soens

 Zoeken: In:
Drie op drie voor Hamilton  
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd en een nieuw ronderecord neergezet tijdens de laatste oefensessie voor de Grote...
Lees meer
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact