RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 De meest opzienbarende races van Spa-Francorchamps! (1)
Spa-Francorchamps is een circuit dat tot de verbeelding spreekt van mening F1 fan. De omloop staat bekend om zijn uitdagende aard, natuurlijke setting en historisch karakter, en is tevens wereldwijd bekend en geprezen. Vele rijders zien Spa-Francorchamps als hun favoriet circuit, en ze kijken er dan meestal ook reikhalzend naar uit om er terug te keren. Dat was vroeger echter niet altijd het geval … Oorspronkelijk was het circuit een verbinding van drie banen: Malmedy, Stavelot en Francorchamps. In 1921 werd er de eerste race verreden en in 1924 werd er ook de eerste 24 uren van Francorchamps georganiseerd.



14 jaar daarna werd de eerste grote verandering aan het circuit doorgevoerd. De nieuwe bochtencombinatie, Eau Rouge-Raidillon, werd puur als spektakelstuk aangelegd. In 1950, tijdens het eerste officiële jaar van het rijderskampioenschap in de Formule 1, was Spa-Francorchamps al onmiddellijk op de kalender te zien. Het circuit was destijds zowel gevreesd als geliefd. Vele rijders vonden het echt gekkenwerk om hun leven op zo’n snel en onveilig circuit te wagen. Als de rijders bij een uitschuiver niet tegen een boom knalden, kwamen ze wel terecht op een huis... Bovendien lagen de rondegemiddeldes er hoger dan 240 km/u, wat voor die tijd waanzinnig hoog was. Het dikwijls regenachtige weer maakte het er voor de rijders ook niet gemakkelijker op.



DRAMATIEK, TRAGIEK EN HEROÏEK




© Allf1.info



- Grand Prix België 1950, 18 juni

Dit was de eerste Grand Prix van België die meetelde voor het F1 rijderskampioenschap. De legendarische Juan Manuel Fangio schreef deze op zijn naam achter het stuur van een Alfa Romeo.



- Grand Prix België 1951, 17 juni

In de race ontstond er een spannend duel om de koppositie. Uiteindelijk bemachtigde Farina de eerste plaats, en Fangio vocht zich een weg naar een tweede stek. Tijdens de pitstop van Fangio zat het wiel van de Argentijn gekneld waardoor hij verscheidene plaatsen terugviel. Zo kon Farina winnen met bijna drie minuten voorsprong…



- Grand Prix België 1960,19 juni

Ongeveer tien jaar na de eerste Grand Prix ontpopte zich een weekend van veelvuldige ongevallen. In de vrije trainingen crashte Stirling Moss heel zwaar in zijn Lotus bolide. Moss zat in een snelle linkerbocht aan een snelheid van meer dan 230 km/u toen opeens zijn linkerachterwiel afbrak en de lucht inschoot. Hij probeerde nog te corrigeren, duwde heel hard op het rempedaal, maar tevergeefs. De wagen raakte een berm en Moss vloog uit de bolide. “Ik kreeg geen adem meer, en ik zag niets meer” herinnerde Moss zich. “Ik denk dat mijn hoofd naar achteren werd geduwd.” Op het moment zelf was de Britse piloot wel bewusteloos. Bruce McLaren die het accident voor zijn ogen zag gebeuren, stopte bij Moss. “Ik probeerde hem stil te leggen, maar dat lukte niet wonderwel. Ik dacht infeite dat hij enkel in ademnood verkeerde. Gelukkig had hij zijn voortanden niet ingeslikt.”



Dat het op organisatorisch vlak niet altijd even gesmeerd liep in die tijd bewijst het feit dat het enorm lang duurde vooraleer de ambulance er was, én dat de F1 wagens als het ware in de file stonden voor het wrak. Toen Mike Taylor werd gevraagd om naar de pits terug te keren, vloog hij ook van de baan. Het ongeluk was zodoende nog heviger dan dat van Moss. Taylor ging met 220 km/u van het circuit af, reed door een struik, vervolgens op een boom en kwam dan tot stilstand op een andere boom. Na later onderzoek bleek de stuurkolom gescheurd te zijn. Taylor overleefde het ongeluk en spande een rechtzaak in tegen Lotus, die hij uiteindelijk won.





De crash van Moss, Spa 1960 © stirlingmoss.com



Het zwart weekend liep nog niet ten einde…
Chris Bristow was tijdens de race in gevecht met de Ferrari van Willy Mairesse. Bristow drifte in de Burnenville bocht naar buiten, probeerde te corrigeren, maar slaagde daar niet in. Het gevolg was dat zijn wagen enkele keren over de kop sloeg. Jim Clark, die als eerste voorbij het wrak reed, zei dat Bristow na het incident over de grond werd gesleept als een lappenpop. “Ik dacht dat ik moest overgeven, zó erg was het,” aldus Clark. Na de race merkte Clark spatten bloed op zijn wagen…

Ook nog een andere rijder kwam tijdens dat weekend dodelijk om op het Spa circuit. Alan Stacey, teamgenoot van Jim Clark destijds, kreeg een vogel in zijn gezicht waarna hij van de baan afraakte. Zijn bolide vatte bijna onmiddelijk vuur. Tijdens het accident vloog Stacey uit zijn wagen…hij was nagenoeg op slag dood. Zijn opgebrande wagen werd later in een akker teruggevonden.



- Grand Prix België 1962, 17 juni

Graham Hill nam de leiding bij de start, maar werd in de eerste ronde het leven zuur gemaakt door Bruce McLaren. Zij werden gevolgd door Trevor Taylor, de Belg Willy Mairesse en Jim Clark. In de eerste paar ronden van de race ging het er alsmaar slipstreamend aan toe in de kopgroep. Taylor en Mairesse raceten zelfs zij aan zij door Eau Rouge heen. Clark kwam echter de beide wagens voorbij en opende een kloof, tot hij spinde en opnieuw onder druk kwam te staan.



Tijdens de 26ste ronde liep het goed fout bij Mairesse en Taylor. Ze kwamen samen uit Blanchimont en de wagens raakten elkaar. De Lotus van Taylor ging van de baan en crashte op een telegraafpaal, waarna de paal omviel en het hoofd van Taylor maar net miste. De Ferrari van Mairesse crashte op zijn beurt ook en vloog in brand. Mairesse werd uit de wagen geslingerd. Gelukkig hadden beide rijders geen zware verwondingen opgelopen. Een hersenschudding voor Taylor en vleeswonden voor Mairesse was de opgemaakte balans.




De Ferrari van Mairesse © Schlegelmilch



- Grand Prix België 1964, 14 juni

Spanning alom tijdens deze race waarin benzine de hoofdrol speelde. Dan Gurney reed de hele race aan de leiding maar kwam in de voorlaatste ronde tot stilstand omwille van een tekort aan benzine. Graham Hill, die voorheen tweede lag, kwam dan aan de leiding te staan maar het feest was van heel korte duur. Hill kreeg plots een probleem met de benzinepomp…



De laatste ronde werd ingeluid en het was Bruce McLaren die die koppositie van Hill overnam. McLaren, rijdende in een Cooper, leek op weg te gaan naar een probleemloze zege tot hij in de laatste bocht van de laatste ronde zonder benzine kwam te staan. De wagen was echter nog wat op snelheid en bolde uit richting de finish. Een paar meter voor de eindstreep werd hij echter nog ingehaald door Jim Clark. Clark finishte dus als eerste, maar tijdens zijn ereronde kwam ook hij zonder benzine te staan. Zijn teamgenoot bracht hem naar de pits terug…



- Grand Prix België 1966, 12 juni

Het weer speelde in deze race een hele grote rol. Bij de start was het aan de ene kant van het circuit droog, terwijl het aan de andere kant enorm aan het regenen was. “Maar één of twee rijders werden door hun team ingelicht dat het aan de overkant regende,”, aldus Jack Brabham.



Bij de start nam Surtees de leiding maar in Burnenville begon de regen zijn tol te eisen. Bonnier, Spence, Jo Siffert en Denny Hulme waren daar allemaal het slachtoffer van. Hulme reed in op de achterkant van Siffert, en Bonnier en Spence spinden van het circuit af aan een snelheid van meer dan 200 km/u. Daarna spinde Rindt voor de ogen van Brabham. “Ik duwde het rempedaal in omdat ik er niet gerust in was, en ik had gelijk want Rindt begon daar als een gek te spinnen," verklaarde Brabham. "Het meest verbazende was dat zijn Cooper de hele tijd op het asfalt bleef waardoor Rindt na de spin opnieuw kon verderrijden.” Later in de race spinden ook de wagens van Hill, Stewart en Bob Bondurant. De wagen van Bondurant ging over de kop, maar de piloot kwam er vanaf met schaafwonden.


De wagen van Hill kwam onbeschadigd uit de spin terecht, maar hij stopte om Stewart uit zijn autowrak te helpen. De wagen van Stewart lag namelijk ondersteboven, en de zijkant ervan was ingedeukt zodat hij gekneld zat. Daarenboven was ook de benzinetank opengescheurd. Hill besloot om de brandstofpomp uit te zetten om te verhinderen dat er nog meer benzine wegvloeide. Vervolgens moest hij aan de marshall vragen om een steeksleutel te zoeken die paste op het wiel van Stewarts wagen zodat Stewart zelf gemakkelijker kon bevrijd worden. Eens Stewart uit de wagen was gehaald werd hij versleept naar de dichtstbijzijnde schuur. Later in het ziekenhuis stelden ze de diagnose: sleutelbeen gebroken, schouder uit de kom, beschadigde ribben en een hersenschudding…



Het was John Surtees die de race uiteindelijk won, voor Jochen Rindt en Lorenzo Bandini.



- Grand Prix België 1968, 9 juni

Een race met een vreemde afloop. De winnaar, Bruce McLaren, wist helemaal niet dat hij als eerste de finishlijn had gepasseerd. Jackie Stewart maakte namelijk vlak voor het einde van de race een pitstop, waar Bruce McLaren dus geen weet van had. McLaren moest het van zijn monteurs vernemen dat hij op het podium helemaal bovenaan mocht plaatsnemen...



- Grand Prix België 1970, 7 juni

In 1969 werd er geen Belgische Grand Prix georganiseerd omdat er grote vraagtekens werden gesteld bij de veiligheid van de omloop. Dat jaar gebruikten de organisatoren om grootse werken aan het circuit te verrichten. Het Grand Prix weekend in 1970 werd overschaduwd door de dood van Bruce McLaren die omkwam tijdens een testsessie op Goodwood.



In de race behaalde Pedro Rodriguez de overwinning na een bloedstollend gevecht met de March van Chris Amon. Rodriguez startte de race vanaf de derde startrij en na één ronde lag hij op de vierde plaats. In de derde ronde passeerde hij Jochen Rindt, een ronde later was Stewart aan de beurt, en opnieuw een ronde later was hij Amon al voorbij. Amon maakte het hem nog heel lastig, maar uiteindelijk won Rodriguez de Grand Prix, de eerste voor BRM sinds vier jaar.



“Als het aan mij ligt, is dit de laatste Grand Prix op Spa geweest,” verklaarde Stewart na afloop van de race. “Dit is geen circuit voor moderne racewagens. Het vermoeden dat Spa een mannencircuit zou zijn is te belachelijk voor woorden. Niemand rijdt er graag. Wie blijft zeggen dat hij graag op Spa rijdt en dat hij ook voluit durft te gaan, die liegt gewoonweg.”



Gelijk had Stewart, want het jaar daarop was de Belgische Grand Prix van de kalender gehaald. Het zou tot 1983 duren vooraleer we het Spa-Francorchamps circuit opnieuw op de kalender zouden te zien krijgen.



Meer daarover in het tweede deel van deze special…




De beroemde Eau Rouge bocht
Jorg soens

 Zoeken: In:
Sauber maakt overeenkomst met Alfa Romeo bekend  
Sauber heeft daarnet de grote lijnen van de livery voor de F1-wagen van 2018 bekend gemaakt toen het...
Lees meer
Vettel houdt Ferrari ook op laatste testdag bovenaan  
Sebastian Vettel heeft de lijn van teamgenoot Kimi Raikkonen gisteren ook vandaag doorgetrokken door de snelste tijd te...
Lees meer
Raikkonen snelste na eerste testdag, Kubica negende  
Kimi Raikkonen heeft de snelste ronde neergezet tijdens de eerste testdag in Abu Dhabi. Toch was het Robert...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact