RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Vangrail
Veiligheidsmaatregel op plaatsen van het circuit waar er geen ruimte is om uitloopstroken aan te leggen.

• Veiligheidsgordel
De veiligheidsgordel die gebruikt wordt in de monocoque is zespunts en kan met een eenvoudige handbeweging geopend worden.

• Venturi-effect
Het venturi-effect is vernoemd naar de Italiaanse uitvinder Giovanni Battista Venturi. Het beschrijft het fenomeen dat als de doorsnede van een stroombuis afneemt, de snelheid van de stroming toeneemt en de druk verlaagt. We kunnen stellen dat de underbody en de diffuser van een F1 wagen de bovenste helft van de venturi vormen, terwijl de onderste helft gevormd wordt door het vlakke wegdek. F1 ontwerpers gebruiken het venturi-effect om via de eerder genoemde onderdelen de druk zoveel mogelijk te doen verlagen wat de downforce ten goede komt.

• Verkenningsronde (Reconnaissance lap)
De ronde die de rijders afleggen wanneer ze de pit verlaten en naar de startgrid rijden waar ze zich opstellen en klaarmaken voor de start van de race.

• Versnelling
Een versnelling is een transmissiemaat met een bepaalde snelheid of reductie ratio. Automatische en doorlopende versnellingen zijn verboden. Eťn achterwaartse versnelling is verplicht. Vandaag de dag heeft elke F1-wagen zeven versnellingen, en een bijkomende achterwaartse versnelling.

• Versnellingsverhouding
Verhouding van het aantal tanden op de koppelende versnellingen. Normaal gezien wordt de verhouding berekend door het delen van het aantal tanden op de grotere versnelling door het aantal tanden op de kleinere versnelling. Bijvoorbeeld als de verhouding 2 is of 2 tot 1 betekent dit normaal gezien dat de kleinere versnelling twee omwentelingen maakt als de grotere ťťn omwenteling maakt. De versnellingsverhoudingen kunnen ingekort worden als er een snellere acceleratie nodig is, en uitgelengd als er een hogere topsnelheid nodig is.

• Vierwielaandrijving
In de Formule 1 is enkel tweewielaandrijving toegelaten. Vierwielaandrijving is verboden sinds 1971.

• Vleugels
Stevige en beweegbare onderdelen op een racewagen met een maximumbreedte van 1,4 meter. Zijn dienen ter verhoging van de downforce. De vleugels zorgen ervoor dat de wagen harder op het asfalt wordt gedrukt. Het geheim van de aanpassing van de vleugels ligt bij het vinden van het juiste compromis tussen hoge snelheid op de rechte stukken (lage downforce) en optimale prestatie in de bochten (hoge downforce) omdat een F1 wagen bij het instellen van een hoge downforce te maken krijgt met meer luchtweerstand.

• Vliegende start
Bij een vliegende start is het zo dat de wagens de race niet vanuit stilstand aanvangen. Ze rijden eerst een ronde in formatie, waarna ze bij het overschrijden van de finishlijn de toelating hebben om elkaar in te halen. Het principe van de vliegende start wordt ook gebruikt na een safety-car situatie.

• Voorvleugel
Dit creŽert downforce op het voorste gedeelte van de F1 wagen en is dus een heel belangrijk onderdeel van de aŽrodynamica van de wagen. Details van de voorvleugel veranderen soms elke race, al naargelang de hoeveelheid downforce er op een bepaalt circuit nodig is. Ook voeren de rijders wat wijzigingen door aan de voorvleugel wanneer ze hun wagen afstellen. Hier gaat het dan vooral over het veranderen van de grootte van de hoek ten opzichte van de ondergrond.

• Vortex
Latijnse benaming voor werveling. In de aŽrodynamica staat het gelijk aan een spiraalvormige luchtstroming. Omdat lucht zich altijd tracht te verplaatsen van een hoge naar een lage druk, kan er een vortex ontstaan. De U-vormige stroming zorgt voor turbulentie en luchtweerstand.

• Vrije training
Tijdens deze oefensessies voorafgaande aan een GP worden tijden geregistreerd, maar deze hebben geen invloed op de startvolgorde of op de resultaten. De teams gebruiken deze vrije trainingen om hun wagens juist af te stellen op het circuit en om de bandenkeuze te kunnen maken. Het aantal ronden die de rijders mogen afleggen is onbeperkt.

• Vuile lucht
Zie Turbulentie

 Zoeken: In:
Drie op drie voor Hamilton  
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd en een nieuw ronderecord neergezet tijdens de laatste oefensessie voor de Grote...
Lees meer
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact