RSS   -    Meewerken?
   
 
GP USA
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• T-car
Ook wel reservewagen genoemd, en daar komt het dan ook op neer. Deze wagen wordt enkel gebruikt indien een andere wagen beschadigd is. T-cars werden in 2009 verboden door de FIA onder het mom van kostenbesparende maatregelen.

• Tank
De benzinetank is een met vezel versterkt omhulsel dat flexibel moet meegeven wanneer het vervormd wordt. Het moet voldoen aan de starheidscriteria van de FIA. Om schade te voorkomen wordt de tank binnenin de monocoque ondergebracht, het best beschermde gebied in de F1 wagen. Omdat sinds 2010 bijtanken tijdens races verboden is, kan er zo'n 200 liter brandstof in de tank van een F1-wagen.

• Tear-off
Elke rijder heeft verschillende lagen doorzichtige plastic film die het vizier van zijn helm bedekt. Ze kunnen zo’n plastic film van hun vizier trekken als het vizier tijdens de race te vuil wordt. Hierdoor moet een rijder zijn vizier niet schoonvegen met zijn hand.

• Technisch comité
Het panel van FIA experts die de Formule 1 reglementen opstellen. Elke technische directeur van een F1 team is een lid van het technisch comité. Het comité maakt aanbevelingen over aan de Formule 1 Commissie. De beslissing die door de commissie worden gemaakt, worden op hun beurt overgebracht naar de FIA World Motor Sport Council. Daar moeten ze goedgekeurd worden door de algemene vergadering van de FIA.

• Technische afgevaardigde
De technische afgevaardigde van de FIA, op dit moment Jo Bauer, leidt het team van technische inspecteurs (de zogenaamde scrutineers). Zij controleren als de wagens voldoen aan de reglementen. Als de technische afgevaardigde denkt dat een wagen niet conform is met de regels, dan maakt hij een verslag voor de racecommissarissen, de enige mensen die straffen kunnen opleggen aan de teams.

• Telemetrie
Een systeem dat toelaat om veel gegevens van het chassis en de motor op te nemen in de wagen en door te sturen naar de pits. Daar worden de gegevens geanalyseerd om enige fouten (bijvoorbeeld een verlies van remvloeistof of een klein lek) op te sporen en om de afstelling van de wagen te verbeteren.

• Test rig
Een mechanisch-hydraulische opstelling voorzien van vier krachtvoortbrengende platen waarop de wagen wordt geplaatst. De test rig wordt in de fabriek gebruikt om het gedrag van de wagen op een statische manier te evalueren.

• Tifosie
Italiaanse fans

• Tijdstraf
Dit is een straf tijdens de race voor rijders die de regels hebben overtreden. Eens het team van de rijder werd geïnformeerd door de racecommissarissen , moet de rijder door de pitlane rijden binnen de volgende drie ronden. Hij mag er niet stoppen om van banden te wisselen of brandstof bij te tanken. Het binnengaan en het verlaten van de pitlane kost een rijder waardevolle tijd. Als de straf wordt opgelegd tijdens de laatste vijf ronden, wordt op het eindresultaat 25 seconden bijgeteld bij de tijd van de piloot.

• Toerentalbeperking (rev limit)
De teams kunnen het maximale toerental instellen via het managementsysteem van de motor. Bij een toename van het maximale toerental zal de motor beter presteren, ten koste van de betrouwbaarheid. De FIA legt nu een maximaal toerental op van 18.000 toeren per minuut.

• Torsie (of torque)
Dat wat opgewekt wordt in de motor door de verbrandingsdruk op de krukas via de pistons en de verbindingsstangen. De maximale torsie is een maatstaf voor het vermogen en de bruikbaarheid van de motor, en is ook een belangrijke indicator voor het acceleratievermogen van een racewagen.

• Tractie
Deze term beschrijft de bekwaamheid van een racewagen om het vermogen van de motor over te brengen op het circuit. Verlies aan tractie voelt de rijder steeds achteraan, omdat de overbrenging op de achterwielen gebeurt. Wanneer verlies aan tractie gepaard gaat met overstuur, spreekt men van power-oversteer. Via de afstelling kan de tractie verbeterd worden door de achterophanging zachter te zetten.

• Tractiecontrole
Ook antislipcontrole genoemd. Dit hulpmiddel voor de piloten werd verboden in 1993 en opnieuw geïntroduceerd in 2001. Sensoren op de wielen detecteren onmiddellijk als de wielen beginnen spinnen. Die informatie wordt overgebracht naar het computersysteem van de wagen dat onmiddellijk het vermogen van de motor inperkt. Het resultaat is een optimale acceleratie, vooral uit stilstand, bij het verlaten van bochten en op natte oppervlakken. In 2008 werd het systeem opnieuw verboden samen met de invoering van een standaard ECU.

• Trim
Trim omvat de staat van gereedheid bij een wagen. Een wagen kan zich bevinden in high of low trim, waarmee de mate van de downforce-afstelling wordt bedoeld. Ook kwalificatietrim of racetrim zijn veelgebruikte woorden.

• Turbomotoren
De eerste turbomotor in de Formule 1 werd in 1977 gebruikt. In kwalificatie bezaten deze krachtbronnen tot 1400 paardenkracht. Ze werden verboden vanaf 1988.

• Turbulentie
Turbulente luchtstroming is wanneer de vloeiende stroomlijnen onderhevig zijn aan voortdurend veranderende complexe patronen. Een F1-piloot die in de bochten dicht achter een andere piloot rijdt is hier zich heel goed van bewust omdat zijn wagen zich onstabiel begint te gedragen. De wagen voor hem zorgt namelijk voor turbulente lucht, omdat een F1-wagen ervoor zorgt dat de mooie luchtstroom vooraan wordt opgevangen, en meer turbulent wordt achteraan de wagen. Hoe meer turbulent de luchtstroom is, hoe minder efficiënt de vleugels werken.

• Turn-in
Het moment waarbij de rijder een bocht begint in te sturen.

• Turning vane
Deflectoren die tussen de voorwielen en de sidepods zitten en die de turbulente luchtstroom weghouden van de luchthappers. Schonere lucht naar de tunnels zorgt voor meer downforce.

• Twin-keel ontwerp
Oorspronkelijk toegepast op racewagens met hoge neuzen. Bij een twin-keel chassisontwerp is er aan elke kant van de neus van de wagen een 'pyloon' die afloopt naar beneden waar de laagste wishbone van de ophanging aan wordt vastgehecht. Een twin-keel wordt gebruikt om de ruimte onder de neus van de wagen vrij te houden, waardoor het mogelijk is om daar een betere luchtstroom te bereiken. Het nadeel is - omwille van het feit dat de wishbones kleiner zijn - dat de voorophanging minder efficiënt is. Dit ontwerp werd geïntroduceerd door Sauber in 2001 en werd verder ontwikkeld door Arrows.

 Zoeken: In:
Drie op drie voor Hamilton  
Lewis Hamilton heeft de snelste tijd en een nieuw ronderecord neergezet tijdens de laatste oefensessie voor de Grote...
Lees meer
Hamilton ook snelste in VT2  
Lewis Hamilton heeft ook de tweede vrije training voor de GP van Amerika als snelste afgesloten. De Brit...
Lees meer
Hamilton voorlopig baas, Vandoorne vijfde tijd  
WK-leider Lewis Hamilton heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in Austin. De Brit klokte...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact