RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• Safety Car
De wagen die voor de Formule 1 wagens rijdt tijdens gevaarlijke veiligheidssituaties (bijvoorbeeld na accidenten of als het regent) om het rijdersveld te vertragen, de wagens in formatie te brengen en verdere incidenten te verhinderen. De safety car wordt gebruikt sinds 1992.

• Scallops
Gevormde secties van het bodywork net voor de achterbanden die tot doel hebben de luchtstroom rond de achterband te dwingen en de efficiëntie van de diffuser te verbeteren.

• Schone lucht
Lucht die niet turbulent is, en zorgt voor optimale aërodynamische omstandigheden.

• Set-up
Als rijders spreken over de set-up, dan bedoelen ze de algemene kleine aanpassingen aan de wagen voor alle aanpasbare mechanische en aerodynamische onderdelen (ophanging, vleugels, enz..). De term beschrijft de verscheidene mogelijkheden om een Formule 1 wagen aan te passen aan de karakteristieken van een bepaald circuit. Dit bevat ook het aanpassen van de banden, de ophanging, de vleugels, de motor en de transmissie.

• Shakedown
De laatste testrit van een nieuw afgestelde wagen alvorens het team vertrekt naar een Grand Prix.

• Sidepods
Het bodywork aan de zijkant van de cockpit, dat geïntegreerd is in de monocoque. De sidepods bevatten crashstructuren die de krachten van een accident of een impact absorberen. De radiator van een Formule 1 wagen wordt achter deze sidepods aangebracht.

• Single-keel
Een single-keel chassisontwerp impliceert dat de laagste wishbones van de linker- en de rechterophanging worden vastgehecht aan één enkel aflopend verticaal stuk bodywork dat onder de neus hangt.

• Skidblock
Een plaat vervaardigd uit hout die aan de onderkant van de wagen wordt bevestigd. Het is bedoeld om een sterk zuigeffect te voorkomen, waardoor het omwille van veiligheidsredenen buitensporig hoge snelheiden beperkt, vooral in de bochten. Het dient ook ter bescherming van de onderkant van de wagen. Als deze plank teveel is afgesleten, dan betekent dit dat de rijhoogte van de wagen te laag werd ingesteld, en wordt er een sanctie gegeven.

• Skirt
Een middel om de ruimte tussen de zijkanten van een F1 wagen en de grond te dichten om zo de luchtstroom onder de wagen beter te kunnen controleren, en af te sluiten van de buitenkant van de wagen. Het werd voor de eerste maal gebruikt door Lotus in 1978, maar werd vanaf 1981 verboden om bochtensnelheden terug te dringen.

• Slicks
Deze banden zonder profiel werden op het einde van 1997 verboden door de FIA om een verhoging van de topsnelheid tegen te gaan – vooral in de bochten. Het grotere loopvlak van de band zorgde namelijk voor meer grip. Sinds 2009 zijn ze echter weer ingevoerd om het aandeel mechanische grip van de wagens te verhogen.

• Sliphoek
De eigenlijke hoek die een wagen aanneemt in een bocht. Dit is niet gelijk aan de hoek die gekozen wordt door de positie van het stuur. De sliphoek kan namelijk verschillen als de band over het asfalt glijdt omdat de snelheid de hoeveelheid grip doet afnemen.

• Slipstream
Een gebied van lage druk achter een Formule 1 wagen, gecreëerd door luchtstromen. Het rijden in een slipstream van een Formule 1 wagen zorgt voor een aanzuiging omdat de luchtstroom voor de wagen dan wegvalt. Deze techniek zorgt ervoor dat F1-wagens elkaar beter kunnen inhalen op rechte stukken.

• Snelheidsbeperker
Een zogenaamde cruise control functie die gebruikt wordt in de pitlane. Het wordt geactiveerd met een druk op een knop op het stuur. De snelheid wordt dan verminderd tot de maximumsnelheid van de pitlane wordt bereikt.

• Snowplough voorvleugel
Snowplough is één van de benamingen die gebruikt werd voor de voorvleugel die Ferrari in 2005 gebruikte omdat deze voorvleugel voorzien was van een bijkomend klein, extra-laag, geplaatste vleugel.

• Spinnen
Een F1 wagen spint als de achterkant van de wagen uitbreekt en de rijder niet in staat is om dit op te vangen. Het uitbreken van de achterkant kan onder andere het gevolg zijn van overstuur en wielspin.

• Splash & Dash
Een heel snelle pitstop, normaal gezien enkel tijdens de laatste ronden van de race, om enkel een paar liters benzine bij te tanken zodat de rijder in staat is om de race te finishen. Een splash & dash komt sinds 2010 niet meer voor mits bijtanken tijdens de races is verboden.

• Splitter
Een horizontale plaat die ontworpen is om de luchtstroom te scheiden, waardoor het naar verschillende punten van de wagen kan geleid worden.

• Spoilers
Zie Vleugels

• Stabilisatoren
Rotatie- of torsiestangen die de rechter- en de linkerwielophangingen elastisch met elkaar verbinden. De zogenaamde rolstang zorgt ervoor dat de rollende beweging van het chassis wordt verminderd langs de lengteas, waardoor de rijder een preciezere besturing heeft tijdens laadverschuivingen.

• Startgrid
Elke rij van de startgrid heeft twee racewagens, waarbij de ene een bepaalde afstand voor de andere staat. De afstand tot de volgende rij is acht meter.

• Startnummer
Alle wagens moeten voorzien zijn van het startnummer van de respectievelijke rijder. De FIA omschrijft de grootte en de plaatsing van het nummer, dat wordt toegekend aan het begin van het seizoen. De teams krijgen altijd twee opeenvolgende nummers. De wereldkampioen van het vorige jaar krijgt altijd het nummer 1 toegewezen, en zijn teamgenoot krijgt het nummer 2. De andere nummers worden bepaald volgens de rangschikking van de teams in het constructeurskampioenschap van het voorgaande seizoen. Als de regerende wereldkampioen tijdens het seizoen in kwestie niet meer aan de F1 deelneemt, dan valt het nummer 1 weg en wordt het vervangen door 0. Het nummer 13 wordt sowieso niet toegekend.

• Steward
Één van de drie officials die voor elke race worden benoemd. Zij maken beslissingen en zorgen ervoor dat de rijders en de teams zich aan de reglementen houden. Stewards hebben het recht om straffen uit te vaardigen, zowel tijdens als na de race. Sinds 2010 consulteert een voormalige F1-piloot de drie stewards en fungeert hij als vierde steward.

• Stint
Een stint is een opeenvolging van ronden die een F1-piloot binnen een bepaalde periode rijdt.

• Straffen
De straffen voor rijders in het geval van het schenden van het reglement gaan van een waarschuwing tot een levenslange uitsluiting van de sport. Andere mogelijkheden omvatten boetes, het niet mogen deelnemen voor één of meerdere races, en een vermindering in kampioenschappunten. Als rijders sportgerelateerde of technische overtredingen begaan tijdens de kwalificatie, dan kunnen de raceafgevaardigden de kwalificatietijden schrappen.

• Stuuruitslag
Een grotere stuuruitslag zorgt voor een kleinere draaicirkel. Voor enkele smalle haarspeldbochten, zoals Loews in Monaco, moet de stuuruitslag van de wagen vergroot worden om de bochten beter en sneller te kunnen nemen, ondanks het feit dat het voor meer slijtage van de banden zorgt.

• Stuurwiel
Het ‘controlecentrum’ van een Formule 1 wagen. Dit is het instrument waar alle belangrijke controle-eenheden, signalisatielampjes en displays opstaan. Het stuurwiel wordt aangepast aan de noden van de rijder.

• Superlicentie
Het Formule 1-rijbewijs, verschaft door de FIA. Het wordt enkel toegekend op basis van goede resultaten in de juniorseries of in uitzonderlijke gevallen door demonstratie of talent. Het kan ook op voorlopige basis verschaft worden. Een rijder moet wel 300 km in een F1-wagen hebben gereden tijdens testsessies buiten competitie vooraleer hij een superlicentie kan ontvangen.

 Zoeken: In:
Sauber maakt overeenkomst met Alfa Romeo bekend  
Sauber heeft daarnet de grote lijnen van de livery voor de F1-wagen van 2018 bekend gemaakt toen het...
Lees meer
Vettel houdt Ferrari ook op laatste testdag bovenaan  
Sebastian Vettel heeft de lijn van teamgenoot Kimi Raikkonen gisteren ook vandaag doorgetrokken door de snelste tijd te...
Lees meer
Raikkonen snelste na eerste testdag, Kubica negende  
Kimi Raikkonen heeft de snelste ronde neergezet tijdens de eerste testdag in Abu Dhabi. Toch was het Robert...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact