RSS   -    Meewerken?
   
 
GP Abu Dhabi
 Lexicon
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

• B-wagen
Als een wagenmodel op aërodynamisch en mechanisch vlak enorme wijzigingen ondergaat, dan wordt de nieuwe wagen meestal een B-model genoemd.

• Bakerville
Bakerville was een speciaal gebouwd mobiel TV-complex van FOCA TV dat high-definition digitale TV uitzond via satelliet en dat verspreidde naar betaalzenders. Door het kleine succes werd Bakerville, dat genoemd is naar Eddy Baker (het hoofd van de TV dienst van FOCA TV), in 2003 geschrapt.

• Balaclava
Vuurbestendige gezichtsmuts vervaardigd uit Nomex, een vuurbestendige synthetische vezel. Dit wordt door de rijders onder de helm gedragen.

• Balans
De conditie in de set-up van de wagen waarbij er geen overstuur noch onderstuur is, zodat de wagen neutraal te besturen valt op een specifiek circuit.

• Ballast
Als de wagen onder het minimumgewicht ligt dan gebruikt het team ballast, vervaardigd uit wolfraam, om de wagen tenminste 620 kg te laten wegen.

• Banden
De Formule 1-banden worden op dit moment geleverd door Bridgestone. De voorbanden mogen niet groter zijn dan 245 mm in breedte, de achterbanden 380 mm. De diameter van de wielen mag niet groter zijn dan 330 mm. De bandenfabrikant voorziet vier compounds, elk met een andere samenstelling. Naar elke race worden twee compounds meegenomen, afhankelijk van de karakteristieken van de omloop.

• Bandendruk
De druk van de voorbanden ligt tussen 1,14 en 1,2 atmosfeer. De achterbanden worden opgeblazen tot 1,02 of 1,08 atmosfeer. Een verschil van 0,1 atmosfeer, of een verschil tussen de druk van de individuele banden, kan ervoor zorgen dat de prestatie van de wagen naar beneden gaat.

• Bandenmuur
Sinds 1981 een onderdeel van de verplichte veiligheidsmaatregelen bij F1-circuits. De bandenmuren bestaan uit twee tot zes rijen traditionele wagenbanden die samen worden bevestigd met bouten en samengedrukt worden door rubberen riemen. Dit biedt onder bepaalde omstandigheden de beste absorptie van impactenergie.

• Bandenverwarmers
De banden moeten een temperatuur hebben van ongeveer 100 °C om zo optimale doeltreffendheid te verkrijgen. Om snel deze temperatuur te bereiken, warmen speciale dekens de banden op tot 60 à 80 °C. Koude banden ontwikkelen niet genoeg grip. Als banden te warm zijn, verslijten ze te snel.

• Bargeboard
Een stuk bodywork van de wagen dat verticaal tussen de voorwielen en de sidepods wordt geplaatst om de luchtstroom beter rond de wagen te laten gaan, en de wagen aërodynamisch efficiënter te maken.

• Blaarvorming
Ook blistering genoemd. Het vormen van blaren op de banden, veroorzaakt door buitensporig gebruik. Het gevolg is een vermindering in grip.

• Bodywork
Een allesomvattende term die van toepassing is op alle onderdelen van de wagen die aan de luchtstroom worden blootgesteld, zoals de voorvleugel, de motorkap, de bargeboards, de achtervleugel, enz...

• Boots
De F1 schoenen zijn ‘laarzen’ tot aan de enkel, vervaardigd uit zacht leder. Ze hebben dunne rubberen zolen met een goede grip wat moet voorkomen dat de voeten van de rijders van de pedalen glijden.

• Brake duct
Een soort luchthapper die speciaal is ontworpen om lucht naar de remmen te leiden als afkoeling. Brake ducts variëren van race tot race en zijn dus aangepast aan de vereiste hoeveelheid remkoeling. Algemeen geldt ook dat hoe groter de brake ducts zijn, hoe lager de topsnelheid zal liggen op het rechte stuk omwille van de verhoogde luchtweerstand.

• Brandblusapparaat
Elke F1 wagen moet een brandblusapparaat bevatten dat schuim blust rond het chassis en de omgeving van de motor. Het moet te activeren zijn door de rijder, maar ook door mensen buiten de wagen.

• Brandstof
Er wordt in de Formule 1 super loodvrije benzine gebruikt. De samenstelling moet voldoen aan het FIA reglement. Dat reglement bevat strikte EU uitlaatnormen. Verspreide tests tijdens elke race moeten deze normen verzekeren. Voor de aanvang van het seizoen moeten de fabrikanten een monster van hun benzine sturen naar de FIA, wat zal dienen als vergelijkingsmateriaal tijdens tests. Verder moet 2% van de brandstof het milieuvriendelijke bio-ethanol bevatten.

• Briefing
Een vergadering voor de aanvang van elke Grand Prix met de rijders en de vertegenwoordigers van de teams, geleid door de racedirecteur. De discussies gaan over actuele onderwerpen zoals speciale eigenschappen van het circuit of veranderingen aan de regels en het weekendformat. Tijdens de teambriefing bepalen de teammanagers, de ingenieurs en de rijders de strategie voor elke dag van het Grand Prix weekend. De daaropvolgende bespreking van de race door deze groep wordt de debriefing genoemd.

 Zoeken: In:
Sauber maakt overeenkomst met Alfa Romeo bekend  
Sauber heeft daarnet de grote lijnen van de livery voor de F1-wagen van 2018 bekend gemaakt toen het...
Lees meer
Vettel houdt Ferrari ook op laatste testdag bovenaan  
Sebastian Vettel heeft de lijn van teamgenoot Kimi Raikkonen gisteren ook vandaag doorgetrokken door de snelste tijd te...
Lees meer
Raikkonen snelste na eerste testdag, Kubica negende  
Kimi Raikkonen heeft de snelste ronde neergezet tijdens de eerste testdag in Abu Dhabi. Toch was het Robert...
Lees meer
Copyright vzw F1-Club - Contact